Uutiset>Blogi
29.11.2024

Etuoikeuskävelyllä otettiin askelia etuoikeuksien portailla

Itlan Lapsuuden rakentajat -johtamiskoulutuksen osallistujien järjestämä Etuoikeuskävely konkretisoi sitä, että emme ole kaikki samalla viivalla. Tapahtuma vei osallistujat omien lapsuuden kokemusten äärelle.

Iso joukko ihmisiä seisoo vieri vieressä Eduskuntatalon portaiden alapäässä katse kohti portaiden yläpäätä. Meitä on lähes koko Eduskuntatalon leveydeltä, vaikka seisomme lähestulkoon kiinni toisissamme. Marraskuisen päivän viileä ilma pyrkii takinkauluksesta sisään.

Kaikki hiljenevät kuuntelemaan, kun ylempänä portailla seisova Onni Westlund lastensuojelun kehittämisyhteisö Pesäpuusta alkaa luetella erilaisia lapsuuden olosuhteisiin liittyviä väittämiä. Keskitymme toimimaan ohjeistetulla tavalla: Jos väittämä sopii omaan lapsuuteen, saa nousta kaksi porrasta ylöspäin.

Lapsuudessani kaikki oli hyvin – vai oliko sittenkään?

Olemme saaneet tutustua väittämiin etukäteen, ja olen todennut, että lähes jokaisen väitteen kohdalla pääsen ottamaan askeleet. Ainoastaan muutamaa väitettä jään miettimään:

Olivatko vanhempani keskituloisia? Ei mitään käsitystä. Teknikko-isäni ja sairaanhoitaja-äitini kävivät pääasiallisesti töissä, tosin äitini oli joitakin vuosia kotona siskoni ja minun lapsuudessa, ja työelämään paluun jälkeen teki osa-aikatyötä. Asuimme lähiössä pienehköissä kerrostaloasunnoissa, mutta ne olivat kuitenkin omistusasuntoja. Elämä ei ollut erityisen leveää, mutta puutettakaan ei ollut. Päädyn siihen, että tämän väitteen kohdalla voin askeleet ottaa.


”Jos väittämä sopii omaan lapsuuteen, saa nousta kaksi porrasta ylöspäin.”


Entä voinko sanoa, että minua kiusattiin koulussa toistuvasti? Kyllähän mieleeni palautuu useampia kiusaamiskertoja, mutta eihän minua mitenkään jatkuvasti kiusattu, vähättelen mielessäni. Ennen varsinaisen etuoikeuskävelyn alkua Westlund ottaa esimerkiksi juuri kiusaamiseen liittyvän väitteen ja toteaa, että voimme täysin omien tuntemustemme perusteella arvioida, päteekö väittämä meihin. Huomaan liikuttuvani: kyllä, minua kiusattiin koulussa. Päätän jättää askeleet ottamatta tämän väitteen kohdalla.

Hartaan tunnelman yllättämänä

Niin otetut kuin ottamatta jääneet askeleet herättävät tunteita yllättävällä tavalla. Kun vieruskaverini pääsevät ylöspäin ja minä jään paikoilleni, huomaan käpertyväni itseeni ja katseeni kääntyvän maahan. Seuraavassa hetkessä tavoitankin taas vieruskaverini ja menen jopa ohi. Näinkö tässä kävikin, hämmästelen itsekseni. Samalla tunnelma on jotenkin harras, ikään kuin suorittaisimme yhdessä jotakin tärkeää uskonnollista riittiä.

Emme ole kuitenkaan suorittamassa riittiä vaan osallistumassa etuoikeuskävelyyn. Tapahtuman järjesti marraskuun alussa viisi Itlan Lapsuuden rakentajat -johtamiskoulutuksen osallistujaa: Westlundin lisäksi Susanna Kalliola Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta, Leena Lehikoinen Helsingin kaupungilta, Annika Mattila Hoivatie Oy:stä ja Katja Rautiainen Pohjois-Savon hyvinvointialueelta.

Portaat konkretisoivat eriarvoisuuden

Etuoikeuskävely konkretisoi sitä, että emme ole kaikki samalla viivalla, kaikilla ei ole samoja mahdollisuuksia. Osa meistä on etuoikeutetumpia kuin toiset. Asiaa ei ehkä tule useinkaan ajateltua tältä kannalta: on etuoikeus, jos asiat ovat olleet jotakuinkin hyvin lapsuudessa ja nuoruudessa.

Lapsuudessa ja nuoruudessa koetuilla asioilla voi olla pitkäaikainen vaikutus elämäämme. Joillekin on kasaantunut kielteisiä kokemuksia ja toisille myönteisiä. Tapahtumassa muistutettiin, että etuoikeuksista ei tarvitse tuntea syyllisyyttä eikä niiden puutteesta häpeää. Emme voi itse mitään sille, millaisiin oloihin synnymme.


”Asiaa ei ehkä tule useinkaan ajateltua tältä kannalta: on etuoikeus, jos asiat ovat olleet jotakuinkin hyvin lapsuudessa ja nuoruudessa.”


Eduskuntatalon portaat olivat oivallinen paikka tapahtuman järjestämiseen, sillä tapahtumalla haluttiin herätellä näkemään, että päätöksenteolla voidaan vähentää kielteisten kokemusten kasaantumista. Tutkimuksen perusteella tiedetään melko hyvin, mitkä lapsuudessa ja nuoruudessa saadut kielteiset kokemukset todennäköisesti vaikuttavat haitallisesti hyvinvointiin tulevaisuudessa. Juuri näitä oli kerätty etuoikeuskävelyn väitteisiin.

Kohtaaminen on tärkeää

Etuoikeuskävelyn jälkeen jatkoimme keskustakirjasto Oodiin keskustelemaan tapahtuman herättämistä tuntemuksista sekä miettimään, mitä voisimme tulevaisuudessa tehdä toisin, jotta jokaisella olisi yhdenvertaisemmat lähtökohdat elämään. Osallistujat kokivat tapahtuman onnistuneeksi ja korostivat sitä, miten hyvin kehollisuus toimi tilanteessa.

Moni toivoi, että tapahtumaan olisi osallistunut koko eduskunta. Kansanedustajat oli kutsuttu mukaan, mutta vain muutama heistä liittyi joukkoon portailla, ja hekin kiirehtivät sen jälkeen takaisin taloon. Oodissa moni osallistuja näki ratkaisun avaimet siinä, että oppisimme kohtaamaan toisemme ja ottaisimme askelia yksilökeskeisyydestä yhteisökeskeisyyteen. Konkreettisena ehdotuksena esitettiin esimerkiksi turvallinen aikuinen -koulutusta, jotta jokaisella lapsella ja nuorella olisi mahdollisuus ainakin yhteen turvalliseen aikuiseen.



Itlan Lapsuuden rakentajat -johtamiskoulutuksen osallistujat järjestivät tapahtuman yhteistyössä Itlan, YOUNG-ohjelman sekä Acelife-, Imagine- ja Ulos epätoivosta -tutkimushankkeiden kanssa.


Riikka Kotiranta.
Kirjoittaja
Riikka Kotiranta

Aloitin Itlassa keväällä 2023. Toimin Kasvun tuki -aikakauslehden toimitussihteerinä ja teen viestintätehtäviä.

Taustaltani olen suomen kieltä pääaineena opiskellut filosofian maisteri ja journalismin koulutusohjelmasta valmistunut medianomi (AMK).

Tutustu asiantuntijaan

Uutiset

Selaa tuoreimpia artikkeleita tai katso kaikki artikkelit
Katso kaikki artikkelit
Kupillinen lattekahvia ja läppäri puisella pöydällä
Tapahtumat
Aamukahvit psykososiaalisten menetelmien ylläpitäjille 
Mitkä ovat yleisimpiä psykososiaalisten menetelmien ylläpitäjien tehtäviä Suomessa? Entä millainen yhteistyö menetelmien ylläpitäjien ja menetelmiä käyttöönottavien organisaatioiden välillä tukee menetelmien käyttöönottoa? Tervetuloa aamukahveille keskustelemaan tuoreesta menetelmien ylläpitoa käsittelevästä raportista!
Ma 3.11.2025
Klo 8-9
Teams
Kasvun tuki
Lapsia pulpettiensa ääressä oppitunnilla.
Uutiset
|
02.10.2025
Koulukiusaamisen ennaltaehkäisemiseen ja vähentämiseen tarkoitettu Kiva koulu  -ohjelma arvioitavana
Kasvun tuki arvioi Kiva koulu -ohjelman, jonka tavoitteena on ennaltaehkäistä ja vähentää koulukiusaamista peruskoulussa. Ohjelma on tärkeää arvioida uudelleen, sillä siitä on tehty paljon uutta tutkimusta. Arvio julkaistaan systemaattisena katsauksena Kasvun tuki -aikakauslehdessä ja Kasvun tuen menetelmäpankissa.
Psykososiaalinen menetelmä
Vaikuttavuus
Kasvun tuki
Arviointi
Isä istuu lattialla lapsi sylissä
Uutiset
|
30.09.2025
Voimaperheet-toimintamalli vähentää lasten käytösoireita tutkitusti vaikuttavasti  
Alle kouluikäisten lasten käytösoireiden vähentämiseen ja vanhemmuustaitojen parantamiseen tarkoitettu digiavusteinen Voimaperheet-toimintamalli on saanut täydet pisteet eli arvion 5/5 Itlan Kasvun tuen menetelmäarvioinnissa.
Kasvun tuki
Menetelmäarvio
Kaksi pientä lasta ulkovaatteissa katsoo hymyillen sivulle,
Blogi
|
25.09.2025
Terapiatakuu tuli – mistä luotettavaa tietoa menetelmien vaikuttavuudesta? 
Psykososiaalisten menetelmien vaikuttavuus on tällä hetkellä erityisen kiinnostuksen kohteena, sillä keväällä 2025 voimaan tullut lasten ja nuorten terapiatakuu edellyttää vaikuttavien menetelmien käyttöä sosiaali- ja terveydenhuollossa. Hyvinvointialueilla kaivataan nyt päätöksenteon tueksi kipeästi vaikuttavuustietoa menetelmistä. Tähän tarpeeseen vastaavat Itlan Kasvun tuen menetelmäpankkiin kootut menetelmäarviot.
Kasvun tuki
Psykososiaalinen menetelmä
Uutiset
|
25.09.2025
Itla ja Sitra tukevat nuorten hyvinvointia vahvistavia ratkaisuja – kolme uutta hanketta käyntiin
Keväällä Sitran ja Itlan yhteistyössä toteuttamassa rahoitushaussa haettiin nuorten hyvinvointia ja arjen toimijuutta parantavia ratkaisuja. Mukaan valikoitui vahvasti nuoret osallistavia tiimejä.
Rahoitus
Yksinäinen reppu naulakossa.
Uutiset
|
19.09.2025
Tutkimus: Yksinäisyyttä kokevien nuorten luottamusta opiskeluhuoltopalveluihin on tärkeää vahvistaa
Nuoret eivät koe saavansa yksilökohtaisesta opiskeluhuollosta apua yksinäisyyteen. Ongelmana on epäluottamus palveluja ja ammattilaisia kohtaan. Onkin tärkeää lisätä nuorten luottamusta, jotta he eivät jättäydy palveluiden ulkopuolelle.
Right to Belong