Koulukiusaamisen ennaltaehkäisemiseen ja vähentämiseen tarkoitettu Kiva koulu -ohjelma arvioitavana
Kiva koulu -ohjelman tarkoituksena on puuttua lasten ja nuorten kiusaamiseen koulussa ja ennaltaehkäistä sitä. Menetelmä on nyt arvioitavana Kasvun tuessa. Kyseessä on menetelmän arvioinnin päivitys: menetelmä on aiemmin arvioitu Kasvun tuessa vuonna 2020.
”Systemaattisessa kirjallisuushaussa löytyi paljon suomalaista tutkimusta, mikä on hienoa”, iloitsee Kasvun tuen menetelmäarvioista vastaava erityisasiantuntija Heidi Backman.
”Systemaattisessa kirjallisuushaussa löytyi paljon suomalaista tutkimusta.”
”Lisäksi menetelmästä on tehty myös kansainvälisiä vaikuttavuustutkimuksia. Kiva koulu -ohjelman vaikuttavuutta onkin tutkittu viime vuosikymmeninä paljon erilaisilla otoksilla ja koeasetelmilla.”
Seuraavaksi kaksi koulutettua arvioitsijaa käy tutkimukset huolellisesti läpi ja pisteyttää ne laadun mukaan.
”Lisäksi arvioidaan, onko menetelmän kuvaus riittävä sekä miten hyvin menetelmä tarjoaa tukea käyttöönottoon”, Backman kertoo.
Keinoja puuttua kiusaamistilanteisiin
Kiva koulu -ohjelman tavoitteena on ennaltaehkäistä kiusaamista peruskoulussa, lisätä oppilaiden empatiaa ja tarjota turvallisia ja tehokkaita keinoja puuttua kiusaamistilanteisiin. Ohjelma koostuu kaikille oppilaille suunnatuista kiusaamista ehkäisevistä toimenpiteistä, kiusaamistapausten selvittämisestä ja kiusaamisen esiintymisen seurannasta.
Suomessa Kiva koulu -ohjelmassa on mukana yli 800 koulua, ja Suomen lisäksi ohjelma on käytössä yli 20 maassa. Menetelmä on kehitetty Turun yliopistossa, joka myös koordinoi sitä.
Arviot systemaattisina katsauksina
Kasvun tuen menetelmäarviot tehdään systemaattisina kirjallisuuskatsauksina. Menetelmästä tehty tutkimuskirjallisuus haetaan systemaattisesti kansainvälisistä tietokannoista.
Arvioinneissa selvitetään, onko arvioitavana olevalla psykososiaalisella menetelmällä suoraa tai välillistä näyttöön perustuvaa ja Suomeen sovellettavaa vaikuttavuutta johonkin tiettyyn lasten ja nuorten mielenterveyttä edistävään tavoitteeseen.
”Systemaattisissa kirjallisuuskatsauksissa arvioitsijat käyvät huolellisesti läpi menetelmästä tehdyt vaikuttavuustutkimukset ja pisteyttävät ne tarkasti”, Backman kertoo.
Menetelmän kokonaisarvio muodostuu vaikuttavuuden lisäksi menetelmän kuvauksen tasosta ja menetelmän tarjoamasta käyttöönoton tuesta. Backman arvelee Kiva koulu -ohjelman arvioinnin valmistuvan keväällä 2026.
Kiva koulu -ohjelman arvio julkaistaan Kasvun tuen menetelmäpankissa ja Kasvun tuki -aikakauslehdessä.
Lisätietoja

Erityisasiantuntija
Senior Specialist
Kasvun tuki
heidi.backman@itla.fi