Uutiset>Uutiset
13.11.2023

Käyttäytymisellään reagoivien lasten ja nuorten tukeminen varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa -verkkokurssi on julkaistu

Varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen ammattilaisille suunnattu Itlan tuottama ja Opetushallituksen rahoittama verkkokurssi on julkaistu. Verkkokurssin sisällön suunnitteluun ovat vaikuttaneet esi- ja perusopetuksen sekä varhaiskasvatuksen parissa työskentelevien toiveet ja tarve tutkittuun tietoon perustuville käytänteille

Käyttäytymisellään reagoivien lasten ja nuorten tukeminen -verkkokurssi on tarkoitettu täydennyskoulutukseksi varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen ammattilaisille. Kurssi soveltuu lisäksi muiden kouluasteiden ammattilaisille, alojen opiskelijoille sekä lasten ja nuorten kanssa toimiville aikuisille.

Kurssilla opitaan tutkimustietoon perustuvia vaikuttavia keinoja ryhmän ja yksilön myönteisen käyttäytymisen ohjaamiseen ja tukemiseen sekä ei-toivotun käyttäytymisen vähentämiseen. Keskeistä on tiedon saaminen tehokkaista positiivisista käyttäytymisen tukemisen strategioista.

Kurssilla tarkastellaan myös kasvattajan ammatillista identiteettiä ja ammattietiikkaa sekä kasvattajan oman toiminnan vaikutusta oppijoiden käyttäytymiseen. Tavoitteena on lisätä ammattilaisen itsereflektiokykyä suhteessa käyttäytymisellään reagoiviin lapsiin ja nuoriin.

Verkkokurssi löytyy Kasvun tuen sivuilta sekä Opetushallituksen sivulta.

Kurssin kehittäminen on jatkotyötä VIP-hankkeelle

Opetushallituksen hallinnoiman ja rahoittaman Vaativan erityisen tuen VIP-verkoston työssä kehitettiin vuosien 2018–2022 aikana vaativaa, monialaista tukea, mutta myös ennaltaehkäiseviä toimia ja varhaista tukea. Tavoitteena oli monialaisen yhteistyön kehittäminen ja toimintakulttuurin muutos kouluissa ja varhaiskasvatuksessa. Verkostossa oli lisäksi pyrkimyksenä vahvistaa vaativan erityisen tuen toimijoiden osaamista.

VIP-hankkeen yhtenä teemaryhmänä oli käyttäytymisellään reagoivat lapset ja nuoret. Teemaryhmän kehittämistyöllä oli kolme tavoitetta:

  1. Jäsentää ilmiötä lasten ja nuorten käyttäytymisellään reagoimisesta varhaiskasvatuksessa sekä esi- ja perusopetuksessa
  2. Tunnistaa vaikuttavat toimet, joilla lasten ja nuorten lähiympäristössä käyttäytymisellä reagoimiseen voidaan vastata.
  3. Vauhdittaa ja tukea sellaisen tutkimustiedon leviämistä, jolla voidaan vahvistaa käyttäytymiseen liittyvää tukea perustasolla.

Teemaryhmä järjesti VIPU-yhdyshenkilöille kyselyn vaativan erityisen tuen tarpeista esi- ja perusopetuksessa sekä varhaiskasvatuksessa. VIPU-yhdyshenkilöt koostuivat oppimisen ja koulunkäynnin tuen koordinoinnista vastaavista sekä opiskeluhuollon edustajista.

Vastaajilta kysyttiin kokemuksia ja näkemyksiä työskentelyn solmukohdista tilanteissa, joissa lapsi tai nuori haastaa ympäristöä käyttäytymisellään. Lisäksi heiltä tiedusteltiin, millaisia kysymyksiä ilmiö omassa työyhteisössä herättää ja millaiset ovat valmiudet sen kohtaamiseen.

Tukea arkeen -opas verkkokurssin pohjana

Kyselystä saatujen vastausten perusteella vastaajat toivoivat tutkittuun ja luotettavaan tietoon nojaavia ohjeita ja askelmerkkejä tilanteisiin.

Kyselyn vastausten innoittamana päätettiin laatia opas. Oppaan kokoamiseksi perustettiin projektiryhmä, jonka työtä VIP-hankkeen teemaryhmä tuki ja Itla koordinoi. Pohjatyöksi tehtiin kaksi systemaattista kirjallisuushakua. Toinen joustavasti tehostuvan tuen ydinelementeistä ja toinen ryhmänhallinnasta opetusryhmissä, joissa esiintyy käyttäytymisen haasteita.

Lisäksi projektiryhmä kartoitti monialaisesti sellaisia tutkimukseen perustuvia keinoja, joilla voidaan edistää lasten ja nuorten tunne-, vuorovaikutus- ja ongelmanratkaisutaitoja. Samalla etsittiin myös tapoja vaikuttaa käytösongelmia ylläpitäviin ja niitä aiheuttaviin tekijöihin lasten ja nuorten kasvuympäristössä.

Opetushallitus julkaisi projektiryhmän tekemän työn pohjalta ”Tukea arkeen! Keinoja lasten ja nuorten emotionaalisten, sosiaalisten ja käyttäytymisen taitojen tukemiseksi” -oppaan vuoden 2022 lopussa.

Juuri julkaistu verkkokurssi pohjautuu Tukea arkeen -oppaaseen. Verkkokurssin rahoitti Opetushallitus ja se jatkoi yllä kuvatulla tavalla VIP-verkoston teemaryhmän työtä.

Verkkokurssi tulee laajenemaan uusilla moduuleilla Kasvun tuki KI -hankkeen kehittämistyön myötä vuosien 2024–2025 aikana.


Lisätietoja

Päivi Uro

Uro on aiemmin toiminut asiantuntijana Itlassa.

Piia Karjalainen

Kehittämispäällikkö

Development Manager

Kasvun tuki KI

piia.karjalainen@itla.fi

040 662 4821

Uutiset

Selaa tuoreimpia artikkeleita tai katso kaikki artikkelit
Katso kaikki artikkelit
Tapahtumat
The First 1000 Days in the Nordics: Identifying Gaps and Needs to Strengthen Psychosocial Wellbeing
Join us in building a more impactful and equitable start to life in the Nordics! In this webinar we will discuss key findings from the Improving Child Health Project.
27.1.2026
14:00-15:30 (UTC+3)
Teams
1000 ensimmäistä päivää
Kasvun tuki
Uutiset
|
20.11.2025
Uusi käsikirja: Toimiva kouluarki on tärkein mielenterveyden tuki lapsille
Kouluyhteisöillä on ratkaiseva rooli lasten ja nuorten mielenterveyden tukemisessa. Hyvinvoiva mieli on oppimisen perusta. Kouluissa on keinoja mielenterveyden tukemiseen, mutta niitä ei välttämättä tunnisteta kokonaisvaltaisesti. Itlan uusi käsikirja kokoaa yhteen tietoa ja käytäntöjä mielenterveyden haasteiden ennaltaehkäisyyn kouluissa.
Koulu
Mielenterveys
Kasvun tuki -aikakauslehtiä pöydällä, yksi avoinna henkilön käsissä.
Uutiset
|
19.11.2025
Kasvun tuki -aikakauslehti: Vaikuttaviksi todettujen menetelmien suunnitelmallinen käyttöönotto auttaa kehittämään palveluja 
Kasvun tuki -aikakauslehden uusin numero on teemanumero, jonka aiheena on menetelmien ja toimintamallien suunnitelmallinen käyttöönotto eli implementointi. Artikkeleissa tarkastellaan muun muassa psykososiaalisen menetelmän toimintaa, uuden menetelmän kehittämistä ja implementoinnin tulosten mittaamista.
Implementointi
Kasvun tuki -aikakauslehti
Menetelmäarviointi
Uutiset
|
12.11.2025
Itla Xamkin kumppaniksi Monialainen lapsuuden ja nuoruuden vahvistaminen -koulutukseen
Koulutuksen lähtökohtina ovat kokonaisvaltaisuus, lapsilähtöisyys ja yhteistoiminnallinen ammatillisuus. Monialainen lapsuuden ja nuoruuden vahvistaminen -koulutus on myös kehittämismahdollisuus sekä opiskelijalle että työnantajalle.
Johtamiskoulutus
Koulutus
Nuoria ulkona kaupunkiympäristössä syksyllä
Artikkelit
|
05.11.2025
Koulu ja harrastustoiminta segregaation vastaisina voimina
Vantaan kaupunki puuttuu huono-osaisuuden kasautumiseen lasten ja nuorten ohjatulla harrastustoiminnalla ja sektorirajat ylittävällä yhteistyöllä.
Harrastukset
Koulu
Johtamiskoulutus
Ihmisiä istuu piirissä.
Uutiset
|
30.10.2025
Lapsiperhepalveluiden uudistaminen edellyttää monialaista johtamista – Itla käynnistää koulutuksen yhteisövaikuttavuustyön johtajille
Millaista johtamista tarvitaan siihen, että eri sektoreiden toimijat saadaan työskentelemään yhdessä lapsi- ja tarvelähtöisesti? Itla on aloittanut puolen vuoden systeemisen muutosjohtamisen koulutuksen yhteisövaikuttavuustyön johtajille.
Yhteisövaikuttavuus
Johtamiskoulutus