Uutiset>Uutiset
15.06.2022

Raportti: Yhteisövaikuttavuus edistää lapsiperheiden palveluiden integraatiota

Itlassa tutkittiin kokemuksia yhteisövaikuttavuustyöstä alueellisessa oppimisverkostossa. Ero aiempaan kehittämistyöhön on selvä, ja Itlan ja Oulun yliopiston taustatukea pidettiin tärkeänä.

Tänään julkaistua Pitkäkestoinen muutos lapsiperheiden palveluiden integraatiossa -arviointitutkimusta varten haastateltiin alueellisen oppimisverkoston alueilla työskenteleviä ammattilaisia. Verkostossa on neljä aluetta ja haastatteluita tehdiin 16. Haastateltavien mukaan yhteisövaikuttavuustyö on edistänyt alueiden lapsiperheiden palveluiden integraatiota. Eroja aiempaan kehittämistyöhön nähtiin useita.


”Alueilla koettiin, että kehittäminen on pitkäkestoista ja omista tarpeista lähtevää, ei ylhäältä ohjattua”, kertoo projektikoordinaattori Venla Ritola.


Hyvänä koettiin yhteisen tavoitteen muodostuminen ja kommunikaation lisääntyminen sekä järjestöjen tuominen lapsiperhepalveluihin mukaan. Haastavana sen sijaan mainittiin vanhoista toimintamalleista eroon pääseminen sekä alueellisen taustatuen mahdollinen henkilöityminen, jolloin työn juurtuminen organisaatioon olisi vain keskeisten henkilöiden varassa.

Itlan ja Oulun yliopiston taustatuki koettiin onnistuneeksi ja niiden mahdollistama tieteellinen tutkimus ja jalkautuva konsultatiivinen tuki nähtiin erityisen merkityksellisenä.


”Yhteisövaikuttavuus on kaikkien asia. Tutkimuksessa todettiin, että johdon lisäksi myös työntekijöiden tulee omaksua ja edistää yhteisövaikuttavuutta, jotta työ vahvistuu organisaation jokaisella tasolla. Havaintoja ja ilmiöitä lapsiperheiden arjesta tarvitaan”, jatkaa Ritola.


Lisää alueellisesta oppimisverkostosta ja palveluiden integraatiosta webinaarissa elokuussa

Elokuun 17. päivänä järjestetään webinaari Systeeminen ja sisältäpäin lähtevä muutos lapsiperheiden palveluiden integraatiossa. Tilaisuuden ohjelmassa on sekä raportin esittely että alueellisen oppimisverkoston seuraavat askeleet. Paneelikeskustelussa ovat mukana muun muassa Keski-Suomen hyvinvointialueen aluehallituksen puheenjohtaja Maria Kaisa Aula, Hämeenlinnan kaupungin opetuspäällikkö Minna Lumme ja sosiaali- ja terveysministeriön johtaja Andreas Blanco Sequeiros.


Lisätietoja

Tiina Ristikari

Ristikari on aiemmin toiminut kehitysjohtajana Itlassa.


Itla ja Oulun yliopisto käynnistivät vuonna 2020 lapsiperheiden pärjäävyyden vahvistamisen ja sujuvan arjen kehittämisen tueksi yhteisövaikuttavuuteen pohjautuvan alueellisen oppimisverkoston. Verkoston tavoitteena on, että mukana olevien alueiden lapsiperheiden kasvuympäristöjen palvelut toimisivat mahdollisimman hyvin yhteen. Alueellisessa oppimisverkostossa ovat mukana Soite, Tampereen kaupunki, Oulun kaupunki ja Siun sote.

Yhteisövaikuttavuus on viitekehys, jonka avulla yhteistyötä voidaan tehdä tavoitteellisesti toimialoista riippumatta. Siinä hyödynnetään systeemiajattelua ihmisten ja yhteiskunnan kompleksisten ja monialaista yhteistyötä vaativien ongelmien ratkaisemiseksi. Malli tarkastelee toimijoiden ja tekojen keskinäisiä riippuvuussuhteita ja vahvistaa toimijoiden yhteisen tavoitteen saavuttamiseen tarvittavia toimia. 

Uutiset

Selaa tuoreimpia artikkeleita tai katso kaikki artikkelit
Katso kaikki artikkelit
Työntekijä tekee töitä tietokoneellaan.
Uutiset
|
08.12.2025
Sinustako talousasiantuntija Itlaan? 
Haemme talousasiantuntijaa vanhempainvapaan sijaiseksi pitämään huolta säätiön talouden seurannasta, luotettavuudesta ja vastuullisuudesta.
Avoin tehtävä
Tapahtumat
Hanaholmen Democracy Day 2025
Dialogues for our Futures: How can we strengthen children’s and young people’s hope for the future through inclusion? We will discuss this and other related topics in our dialogue at Hanaholmen Democracy Day.
02.12.2025
12.30-17.00
Hanaholmen, Espoo
Tulevaisuus
Future
Nuori mies katsoo ilta-auringossa eteenpäin hymyillen, käsi leualla.
Blogit
|
27.11.2025
Monipuolinen seurantatieto edistää menetelmien onnistunutta käyttöönottoa      
Mistä tiedät, että lasten ja nuorten mielenterveyden tueksi tarkoitetun psykososiaalisen menetelmän käyttöönotto etenee suunnitellusti ja että menetelmä todella toimii? Näkyvätkö vaikutukset lasten ja nuorten arjessa? Lue blogimme niin tiedät!
Menetelmä
Seuranta
Kasvun tuki
Käyttöönotto
Ruutupaitainen isä ja sinipaitainen lapsi istuvat keittiön pöydän ääressä. Lapsi piirtää.
Uutiset
|
26.11.2025
Uudella toimintamallilla tuetaan vakavan sairauden kohdanneita perheitä
Itla on toteuttanut yhteistyössä hyvinvointialueiden ja potilasjärjestöjen kanssa Vakava sairaus perheessä -toimintamallin, jolla tuetaan vakavan fyysisen tai psyykkisen sairauden kohdanneita perheitä niiden kokonaisvaltaisen elämäntilanteen mukaan ja eri palveluiden yhteistyönä. Toimintamalli on kuntien ja hyvinvointialueiden käytettävissä sähköisessä perhekeskuksessa ja Innokylässä.
Kasvun tuki
Toimintamalli
Yhteisövaikuttavuus
Uutiset
|
20.11.2025
Uusi käsikirja: Toimiva kouluarki on tärkein mielenterveyden tuki lapsille
Kouluyhteisöillä on ratkaiseva rooli lasten ja nuorten mielenterveyden tukemisessa. Hyvinvoiva mieli on oppimisen perusta. Kouluissa on keinoja mielenterveyden tukemiseen, mutta niitä ei välttämättä tunnisteta kokonaisvaltaisesti. Itlan uusi käsikirja kokoaa yhteen tietoa ja käytäntöjä mielenterveyden haasteiden ennaltaehkäisyyn kouluissa.
Mielenterveys
Koulu
Kasvun tuki -aikakauslehtiä pöydällä, yksi avoinna henkilön käsissä.
Uutiset
|
19.11.2025
Kasvun tuki -aikakauslehti: Vaikuttaviksi todettujen menetelmien suunnitelmallinen käyttöönotto auttaa kehittämään palveluja 
Kasvun tuki -aikakauslehden uusin numero on teemanumero, jonka aiheena on menetelmien ja toimintamallien suunnitelmallinen käyttöönotto eli implementointi. Artikkeleissa tarkastellaan muun muassa psykososiaalisen menetelmän toimintaa, uuden menetelmän kehittämistä ja implementoinnin tulosten mittaamista.
Kasvun tuki -aikakauslehti
Implementointi
Menetelmäarviointi