YOUNG-ohjelma: Lapset ja nuoret – hyvinvoivat tulevaisuuden tekijät
Strategisen tutkimuksen neuvoston rahoittamassa YOUNG-ohjelmassa (2022-2028) keskitytään lapsiin ja nuoriin yhteiskunnan jäseninä sekä tulevaisuuden tekijöinä ja etsitään tutkimuksen avulla ratkaisuja, joilla turvata kaikkien lasten ja nuorten yhtäläiset mahdollisuudet hyvään elämään sekä turvalliseen kasvuun ja kehitykseen. Lasten ja nuorten osallisuus ja arvostus yhteiskunnallisessa päätöksenteossa ja palvelujärjestelmän kehittämisessä on puutteellista.

Yhteiskunnassa tarvitaan moniäänistä keskustelua, jolla vahvistetaan arvostusta lapsia ja nuoria kohtaan sekä lisätään toivon näkökulmaa. Koulussa voidaan edistää kaikkien lasten ja nuorten hyvinvointia yhteisöllisyyttä ja osallisuutta hyödyntäen. Palvelujärjestelmä tunnistaa edelleen riskissä olevat lapset ja nuoret puutteellisesti, eikä oikea-aikaista, laadukasta ja vaikuttavaa tukea ole yhdenvertaisesti tarjolla.

Ohjelman tavoitteena on luoda monitieteisen ja vuorovaikutteisen tutkimuksen keinoin laaja-alaista tietoperustaa kestävälle lapsi-, nuoriso- ja perhepolitiikalle, jolla voidaan ehkäistä mielenterveysongelmia, yksinäisyyttä ja muita epäsuotuisia kehityskulkuja sekä edistää lasten ja nuorten hyvinvointia, osallisuutta ja yhteisöllisyyttä.

Ohjelmassa etsitään tutkimukseen perustuvia ratkaisuja lasten ja nuorten kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistämiseksi ja laadukkaan ja vaikuttavan palvelujärjestelmän kehittämiseksi. 

Itlan ohjelmajohtaja Marjo Kurki johtaa YOUNG-ohjelmaa ja sitä rahoittaa strategisen tutkimuksen neuvosto, joka toimii Suomen Akatemian yhteydessä.

YOUNG-ohjelman hankkeet

Ajankohtaista

Nuori mies istumassa kalliolla kesäisessä ympäristössä.
Blogi
|
10.09.2024
Nuoret tarvitsevat keinoja ja aikuisten apua yksinäisyyden vähentämiseksi
Nuorena koettu yksinäisyys on monella tavalla haitallista. Nuoret eivät tiedä, mistä apua saisi, ja kynnys aikuisten puoleen kääntymiseen on korkea. Nuoret kuitenkin haluavat aikuisten apua yksinäisyyden torjuntaan ja toivovat, että huomiota kiinnitettäisiin myös turvallisten yhteisöjen luomiseen.
YOUNG-ohjelma
Tapahtuma
|
05.09.2024
 Rekisteritutkijoiden aamukahviwebinaari 
YOUNG-ohjelma aloittaa rekisteritutkijoille suunnatut aamukahviwebinaarit. Teemana on rekisteriaineistojen yhdistäminen etäkäyttöympäristössä.
4.10.2024
8.30-9.30
Teams
YOUNG-ohjelma
Tummahiuksinen tyttö, jolla on valkoinen t-paita ja shortsit kävelee kesäisessä puistossa.
Uutiset
|
14.05.2024
Nuori, tule mukaan YOUNG-ohjelman Nuorten neuvottelukuntaan
Oletko 15–18-vuotias nuori ja kiinnostunut tutkimuksesta ja vaikuttamistyöstä? Onko sinulla sanottavaa nuorten hyvinvoinnin ja palveluiden kehittämisestä? Tarvitsemme apuasi!
YOUNG-ohjelma
Nuori mies istumassa kalliolla kesäisessä ympäristössä.
Tapahtuma
|
14.05.2024
Edessä loistava tulevaisuus(ko)? – Nuoret matkalla menestykseen- Hyvin sanottu -keskustelufestivaali
Keskustelussa luodaan yhteistä kuvaa siitä, millaista tulevaisuutta haluamme rakentaa, ja mitä se meiltä vaatii.
27.9.2024
10.00-11.30
Sibeliustalo, Metsähalli – Lahti
YOUNG-ohjelma
Tapahtuma
|
13.05.2024
YOUNG-ohjelman ja SchoolWell-hankkeen sidosryhmäpäivä
Koululla on väliä! – YOUNG SchoolWell -sidosryhmäpäivä
Ma 11.11.2024
12:00-17:00
Siltasaarenkatu 8-10, Helsinki
YOUNG-ohjelma

Tilaa YOUNG-ohjelman uutiskirje

* pakollinen kenttä

Tuoreimmat tieteelliset julkaisut

ACElife

Hakala, V., Mielityinen, L. & Ellonen, N. (2024). Miltä tuntui vastata Lapsiuhritutkimuksen kysymyksiin? Lasten kokemukset väkivaltakyselyyn vastaamisesta. Yhteiskuntapolitiikka 2/2024.

Pitkänen, J., Junna, L. & Martikainen, P. (2024). Adolescent Psychiatric Inpatient Episodes and Subsequent Labor Market Trajectories. Journal of Adolescent Health (painossa).  

Pitkänen, J., Remes, H. & Martikainen, P. (2024). Itsensä vahingoittaminen vei nuoria aiempaa useammin sairaalaan. Suom Lääkärilehti, 2024: 79, e39218.  

Luoma, I. & Laajasalo, T. (2024). Lapsen vieraannuttaminen vanhemmasta ja vieraannuttamisen psykososiaaliset hoitomuodot. Duodecim, 140(5), 389-95.  

Right to Belong

Salo, A.-E. & Kajamies, A. (2024). Teacher candidates’ preparedness to address diverse situations that can threaten pupils’ well-being. 

Lindstedt, J., Ahlqvist-Björkroth, S., Junttila, N. & Korja, R. (2024). Latent profiles of dyadic parent–child interaction and associations with triadic family interaction in early childhood. Family Relations.  

Salomäki, S., Junttila, N., Setänen, S., Rautava, P., Huhtala, M., Leppänen, M., … Korja, R. (2023). Longitudinal associations between parental early psychological distress and children’s emotional and behavioural problems during early childhood and self-reported social functioning in 11-year-old children born very preterm. European Journal of Developmental Psychology, 21(2), 155–170.

Puolakanaho, A., Kaipainen, K., Keinonen, K., Lappalainen, P., Lappalainen, R. & Kiuru, N. (2024). Factors anticipating adolescents’ dropout from the online ACT during the COVID-19 pandemic. Child & Family Behavior Therapy. 

SchoolWell

Yli-Pietilä, R., Soini, T., Pietarinen, J., Pyhältö, K. (2023). How is students’ well-being related to their class teacher’s professional agency in primary school? European Journal of Psychology of Education. How is students’ well-being related to their class teacher’s professional agency in primary school?

Ulmanen, S., Rautanen, P., Soini, T., Pietarinen, J., Pyhältö, K. (2023).  How do teacher support trajectories influence primary and lower-secondary school students’ study well-being?

Choudhary P., Kantomaa M., Felix JF., Sebert S. (2023) Maternal educational attainment in pregnancy and epigenome-wide DNA methylation changes in the offspring from birth until adolescence.

Yli-Pietilä, R., Soini, T., Pietarinen, J. & Pyhältö, K. (2023). Primary school teachers’ sense of professional agency and inadequacy in teacher–student interaction. Teacher Development.

Ulos epätoivosta

Kivivuori, J., Singh, S. B., Suonpää, K., Jagganath, G., Raeste, A., Khan S., Murhula, P. B. B., Chetty, R. (2024). Homicide in Global Extremes: Exploring the Feasibility of EHM-based Analysis in Finland and South Africa. Journal of Contemporary Criminal Justice.  

Kivivuori, J., Tanskanen, M., Suonpää, K. & Raeste, A. (2024). Comparing youth and adult homicide victimization in Finland 2002–2018: A latent class approach. Nordic Journal of Criminology. 

Sanna Rönkä, Heta Konttinen, Margareeta Häkkinen & Karoliina Karjalainen. Nuorten huumemyrkytyskuolemien olosuhteet – Näkökulmia ehkäisyyn. Tutkimuksesta tiiviisti 24/2024. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Helsinki.  

IMAGINE

Linnaranta, O. & Pelkonen, I. (2023). Teknologia-avusteiset mielenterveyden hoitomenetelmät Suomessa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. 

Raevuori, A. & Marttunen, M. (2023). Vahvaan tutkimusnäyttöön perustuvat hoidot ovat ensisijaisia nuorten masennuksessa. Suomen lääkärilehti, vuosikerta 78, nro 15-16, 625-625. 

Kouvonen, P., Tani, S., Kurki, M. & Hamari, L. (2023). Miten onnistun implementoinnissa? Opas psykososiaalisten menetelmien vaikuttavaan implementointiin. Toim. Koskenalho N. Itsenäisyyden juhlavuoden lastensäätiö. 

Berg, P., Suodenjärvi, H., Lahti, T., Marttila, K., Miikki, R., & Linnaranta, O. (2024). Nuorten osallisuus ja osallistaminen mielenterveysongelmien ehkäisyyn ja hoitoon tarkoitetuissa menetelmissä. Nuorisotutkimus, 42(2), 70–81. 

Manninen, M. (2024). Uusi hanke hyödyntää virtuaalitodellisuutta väkivaltaisten nuorten kuntoutuksessa. Haaste-lehti 1/2024. 

Linnaranta, O., Rapeli, S., Cresswell-Smith, J., Strand, T., Kiviharju, O. (toim.), (2024). Kuinka arvioida hallitusohjelman mielenterveysvaikutuksia – fokus nuorissa aikuisissa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL). Työpaperi 23/2024. Helsinki 2024.


Lisätietoja

Olethan yhteydessä, jos sinulla on kysyttävää YOUNG-ohjelmasta.

Marjo Kurki

Ohjelmajohtaja

Programme director

PANDEMICS- ja YOUNG -ohjelmat

Kasvun tuki

044 271 0797
Heidi Tilander

Koulutus- ja ohjelmakoordinaattori

Training and Programme Coordinator

044 312 0695