Uutiset>Blogi
02.04.2025

Tekemällä oppiminen johtamisen kehittämisen ytimessä

Johtamisella muunnetaan hyviä ajatuksia käytännön toiminnaksi. Tästä syystä tekemällä oppiminen on ollut tärkeässä roolissa kaikissa Itlan pitkäkestoisissa Lapsuuden rakentajat -johtamiskoulutuksissa.

Johtajan on tärkeä omata monenlaista tietoa ja avarakatseisuutta. Ennen muuta johtaminen on kuitenkin taitolaji. Sitä tehdään ihmisten kanssa, vaihtuvissa verkostoissa. Hyvällä johtajalla on taitoa katsoa pitkälle tulevaisuuteen, rakentaa yhteisiä tavoitteita sekä aikaansaada innostusta ja koordinoitua toimintaa erilaisten asianosaisten kesken.  

Johtamisella muunnetaan hyviä ajatuksia käytännön toiminnaksi. Tästä syystä tekemällä oppiminen on ollut tärkeässä roolissa kaikissa Itlan pitkäkestoisissa Lapsuuden rakentajat -johtamiskoulutuksissa. Kaikissa johtamiskoulutuksissa osallistujat on jaettu ”venekuntiin”, jotka ovat valinneet itselleen lasten, nuorten tai perheiden hyvinvoinnin edistämisen näkökulmasta merkityksellisen tehtävän. Monilla kursseilla nämä tehtävät ovat liittyneet palvelujen tarvelähtöisyyden vahvistamiseen ja organisaatiorajat ylittävän yhteisjohtamisen käytäntöihin esimerkiksi soten, koulun ja päiväkodin välillä. Koulutuksen aikana venekunnat ovat paneutuneet omaan teemaansa nimenomaan käytännön kokeilun tai muun toisintekemisen kautta. 

Ei omissa siiloissa vaan yhdessä 

Venekuntien kokoonpanoissa on simuloitu sektorit ylittävää yhteistyötä niin, että kussakin venekunnassa on ollut osallistujia valtion ja kuntien organisaatioista, järjestöistä ja muista yleishyödyllisistä yhteisöistä. Ammattikuntarajat ja sektorit ylittävään yhdessä tekemiseen panostamalla saadaan aikaan palveluita ja päätöksiä, joissa lähdetään lasten ja nuorten aidoista tarpeista. Samalla ylitetään ajatuksellisia ja asenteisiin liittyviä rajoja ja avataan uusia mahdollisuuksia. Yksi osallistuja kuvasikin tämän ekosysteemisen yhdessä tekemisen avainkysymystä ”Mikä teitä yhdistää? Mitä haluatte yhdessä saada aikaan?” koulutuksen vaikeimmaksi ja opettavaisimmaksi johtamisen näkökulmasta. 

Tekemällä oppimisessa yhdistyvät kompleksisen ajan johtamisen eri puolet eli muutoksen tekemisen tiedolliset, taidolliset, sosiaaliset, kokeilulliset ja motivaatioon liittyvät ulottuvuudet. Käytännön toisintekeminen aktivoi osallistujien oman toimijuuden, jota on aina käytettävissä tiukoissakin rakenteellisissa tai taloudellisissa reunaehdoissa.  

Mikä muuttuu lasten, nuorten ja perheiden elämässä? 

Reaaliympäristön kokeilujen kautta saadaan suoraan mukaan myös lapset, nuoret tai muut aiheen kannata keskeiset avainryhmät. Kokeiluilla muokataan tulevaisuuden mahdollisuuksia toiminnan kautta, ja samalla vahvistuu tärkeä johtamisen metataito eli käytäntöön viemisen taito. 


”Kokeiluilla muokataan tulevaisuuden mahdollisuuksia toiminnan kautta, ja samalla vahvistuu tärkeä johtamisen metataito eli käytäntöön viemisen taito. ”


Pienten, parempaa tulevaisuuden toimintatapaa mallintavien kokeilujen opit eroavat merkittävällä tavalla ilmeisten tai valmiina hyllyltä otettavien ”parhaiden käytäntöjen” soveltamisesta. Kokeilullinen yhdessäluominen tarkoittaa ajattelun, oppimisen ja luovuuden aktivoimista niin, että taito hyödyntää ihmisten ja organisaatioiden erilaisia vahvuuksia lisääntyy ja kyky moninäkökulmaisuuteen ja tutun asia uusin silmin katsomiseen kasvaa.  

Tavoitteena ovat aina opit siitä, miten lapsi- ja perhelähtöisyyttä voi edistää arjen johtamisessa ja muissa käytännöissä helposti käyttöönotettavalla tavalla. 

Venekuntien tuoreet materiaalit kaikille käyttöön 

”Haloo… kuuluuko ääni?” -venekunta jalkautui nuorisotaloille ja muihin paikkoihin, joissa nuoret viettävät aikaa, ja kysyi nuorilta milloin he ovat kokeneet tulleensa aikuisten taholta kuulluksi. Kokemuksia saattoi kertoa omalla nimellään tai anonyymisti, ja niitä saa jakaa haluamallaan tavalla – kirjoituksina, videoina, kuvina, piirroksina… Hyvien kuulluksi tulemisen kokemusten kautta koottiin muun muassa pääviestit johtajille siitä, kuinka voit varmistaa, että organisaatiosi tukee nuorten hyvinvointia ja osallisuutta, ja nuoret kokevat tulevansa kuulluiksi. Nuoret myös haastoivat mukaan tunnettuja aikuisia vaikuttamaan siihen, että nuorten ääni tulisi yhteiskunnassa aiempaa paremmin kuuluviin. 

Neptunus-venekunta järjesti etuoikeuskävelyn Eduskuntatalon portailla. Kävelyllä nostettiin esiin lapsuuden ja nuoruuden haavoittavia ja suojaavia tekijöitä, joiden toteutumiseen on yhteiskunnan toimilla mahdollista vaikuttaa. Etuoikeuskävely on esimerkki siitä, kuinka tutkittua tietoa voidaan tuoda esiin havainnollisella ja oivalluttavalla tavalla, kehollisen kokemuksen kautta. Jokunen kansanedustajankin ennätti Eduskuntatalon portaille tämän kokemaan.  

Jos et vielä ole ollut etuoikeuskävelyllä, ei hätää, sellaisen voi järjestää myös itse. Venekunta mallinsi etuoikeuskävelyn ja teki videon sen toteutuksesta Eduskuntatalolla. Olisiko etuoikeuskävely hyvä tapa aloittaa esimerkiksi uusi valtuustokausi kunnassanne? 


”Olisiko etuoikeuskävely hyvä tapa aloittaa esimerkiksi uusi valtuustokausi kunnassanne?”


Arkivaikuttajat-venekunta koosti myös tärkeää materiaalia kaikille päättäjille. Niilon tarinaan on koottu lyhyen videon muotoon miksi päätöksenteossa kannattaa katsoa sekä pitkälle eteenpäin että sivuille. Eli tarkastella koko perheen tilannetta, tarttua tuen tarpeisiin silloin kuin ongelmat ovat vielä pieniä ja ottaa tuen tarjoamiseen mukaan koko ekosysteemi koulusta terveydenhuoltoon ja vapaa-ajan toimintaan. Näillä toimilla on hintalappunsa, mutta monin verroin pienempi kuin korjaavien palvelujen hintalappu, jos ongelmat pääsevät pahenemaan. Taloudellisten vaikutusten tarkasteleminen yli hallitus- tai valtuustokausien on monille päättäville elimille haaste. Niilon tarinan avulla kannattaa antaa vauhtia paremmille päätöksille, jotka ottavat huomioon todellisen kustannusvaikuttavuuden. 

#TulevaisuudenSuojelijat-venekunta haastoi kaikkia mukaan ”leipienheittoon” eli näkemään sen, miten suuri merkitys arkisilla teoilla on hyvän lapsuuden ja nuoruuden rakentumisessa. Me kaikki voimme omasta roolistamme käsin olla hyväntekijöitä lasten ja nuorten elämässä – huomaamalla, auttamalla, arvostamalla, ennaltaehkäisemällä sekä panostamalla rahaa, aikaa ja toimenpiteitä. Kun hyvät teot lisääntyvät, lisääntyy myös hyvinvointi. Lue #Tulevaisuudensuojelijoiden haaste näiltä verkkosivuilta ja käy toimeen omassa toimintaympäristössäsi. Hyvä teko huomattu -sivuilta voit katsoa kenelle tulevaisuudensuojelijan tunnustus on jo annettu. Voit myös ilmiantaa itsesi, tuttavasi, yhteisösi tai mediassa bongaamasi teon, joka vastaa tunnusmerkkejä! 

Johtamista vaihtuvissa tilanteissa 

Johtamiskoulutuksen venekuntien materiaalit ovat syntyneet siinäkin mielessä aidossa johtamistyön simulaatiossa, että koulutusvuoden aikana ennätti tapahtua paljon. Oli poissaloja ja vaihdoksia eli elämä tapahtui, mutta visionäärisesti jatkettiin. Lisääkin venekuntien materiaaleja on siis tulossa Itlan sivuille sitä mukaa kun saamme niistä muillekin julkaistavia versioita. Mitään erillistä rahaa kokeiluihin ei ollut, mutta olemassa olevat voimavarat ja verkostot aktivoimalla onnistuttiin.  

Yksi lapsuuden rakentajista kiteytti yhdessä tekemällä oppimisen opit upeasti: ”Näemmä mitä vaan voi tehdä, kun ryhtyy sitä tekemään”. 


Lisätietoja

Kirjoittaja on Itlan kehitysjohtaja ja kouluttaja-coach, joka on suunnitellut ja vetänyt Itlan pitkäkestoiset johtamiskoulutukset 

Marika Tammeaid

Kehitysjohtaja

Director of Development

Johtamiskoulutus

marika.tammeaid@itla.fi

050 340 9798

Uutiset

Selaa tuoreimpia artikkeleita tai katso kaikki artikkelit
Katso kaikki artikkelit
Blogi
|
28.10.2025
Vauvaperheiden tulevaisuus – menneisyyden painosta tulevaisuuden imuun
Ensimmäiset 1 000 päivää luovat perustan koko elämälle. Näin ollen vauvaperheiden ja vanhemmiksi haluavien hyvinvointiin tulisi kiinnittää erityistä huomiota: ovathan he avainasemassa luomassa tulevaisuuden yhteiskuntaa. Kutsuimme moninaisen joukkion keskustelemaan, millaista tulevaisuutta luomme vauvaperheille ja samalla koko huomisen Suomelle. Kokosimme yhteen keskusteluista syntyneitä ajatuksia.
1000 ensimmäistä päivää
Vauvaperheet
Lapsi katselee kädet kiikareina silmillä
Blogi
|
16.10.2025
Kansainvälinen verkostoyhteistyö tuo leveämmät hartiat kansalliseen arviointityöhön     
European Society for Prevention Research -konferenssi Berliinissä kokosi joukon tutkijoita, ammattilaisia ja päättäjiä keskustelemaan mielenterveysongelmien ja -sairauksien ehkäisystä sekä vahvistamaan tutkimuksen, koulutuksen ja käytännön välisiä yhteyksiä.
Kasvun tuki
Menetelmäarviointi
Psykososiaalinen menetelmä
Kaksi lasta, joista toinen kurottaa kohti lehteä ruskamaisemassa.
Uutiset
|
10.10.2025
Sinustako tulevaisuustyön erityisasiantuntija Itlaan?
Haemme erityisasiantuntijaa kehittämään lapsikeskeistä ennakointi- ja tulevaisuustyötä ja vahvistamaan lapsiin, nuoriin ja perheisiin liittyvää tulevaisuusajattelua ja -keskustelua Suomessa.
Avoin tehtävä
Lapsi hiekkalaatikolla hiekkalelujen kanssa.
Uutiset
|
10.10.2025
Sinustako psykososiaalisten menetelmien adaptoinnin erityisasiantuntija Itlaan?
Haemme erityisasiantuntijaa kehittämään ja toteuttamaan psykososiaalisten menetelmien suunnitelmallista muokkausta eli adaptointia.
Avoin tehtävä
Iloinen lapsi koulussa.
Blogi
|
09.10.2025
Sopimukset tukevat hyvinvointialueen ja kuntien välistä yhteistyötä Länsi-Uudellamaalla   
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue ja osa alueen kunnista ovat käynnistäneet yhteisövaikuttavuuden periaattein toteutettavan pilotin, jonka tavoitteena on lasten, nuorten ja perheiden mielen hyvinvoinnin vahvistaminen. Työtä tukevat hyvinvointialueen ja kuntien väliset sopimukset sekä hyvinvointialueen uusi strategia.
Yhteisövaikuttavuus
Kaksi lasta leikkii lelulinnalla maton päällä.
Blogi
|
08.10.2025
Pitkäaikainen kansallinen tuki on avain onnistuneeseen muutokseen 
Yhteisövaikuttavuustyön tuore arviointitutkimus osoittaa, että lapsiperhepalveluiden uudistaminen edellyttää pitkäaikaista kansallista ja alueellista tukea hyvinvointialueille ja kunnille.
Yhteisövaikuttavuus