Uutiset>Blogit
29.03.2023

Lasten kuuleminen teoriassa ja käytännössä – kokemuksia kentältä

Osana Muuttuva väestö -tutkimushanketta olemme käyneet kuudessa Suomen kunnassa kuulemassa lasten ja nuorten näkemyksiä muun muassa heidän arkensa rakentumisesta ja opetuksen järjestämisestä. Tutkimuksen tarkoituksena on nostaa lasten ja nuorten ääni kuuluviin sekä rakentaa kuulemisen malli, jota voidaan hyödyntää paikallisessa päätöksenteossa.

Lasten ja nuorten kanssa toteutetuissa työpajoissa olemme kyselleet, mikä tekee heidät iloiseksi, mitkä asiat harmittavat, mitä he toivovat ja millaisia viestejä he haluaisivat lähettää päättäjille. Lasten kuuleminen liittyy YK:n lapsen oikeuksien sopimukseen, johon on kirjattu lasten oikeus kuulemiseen ja osallisuuteen heitä koskevissa päätöksissä.

Neljä elementtiä lasten kuulemiseen

Kuulemista voidaan lähestyä useasta näkökulmasta. Laura Lundy (2007) nostaa esiin neljä elementtiä, joita voi käyttää tarkistuslistana lasten ja nuorten kuulemisessa: tila, ääni, yleisö sekä vaikutukset. Lapsille täytyy tarjota tilaa ilmaista näkemyksensä, lasta täytyy tukea näkemyksen muodostamisessa, lapsilla täytyy olla yleisö, joka kuuntelee ja lapsilla täytyy olla mahdollisuus vaikuttaa toimintaan tai päätöksentekoon.

Tila

Tutkimusta tehdessä olemme pyrkineet luomaan turvallisen tilan lapsille ja nuorille kertomalla heille, miksi tutkimusta tehdään, mitä tutkimuksessa tapahtuu ja millä tavalla heidän vastauksiaan käytetään. Olemme myös kertoneet heille, että he saavat osallistua täysin nimettömästi ja tutkimus on täysin vapaaehtoinen.

Vastaanotto lapsilta ja nuorilta on ollut lähes aina myönteinen. Lapset ja nuoret ovat innoissaan lähteneet mukaan tutkimukseen, ja he ovat usein kertoneet avoimesti heille tärkeistä asioista. Joskus lapsi on päättänyt, ettei haluakaan osallistua. Päätös olla osallistumatta on hyväksytty sellaisenaan, koska lapsilla ja nuorilla on aina oikeus kieltäytyä osallistumasta. Oikeus olla osallistumatta on yhtä tärkeä asia kuin oikeus osallistua.

Ääni

Lapset ja nuoret tarvitsevat tukea näkemyksen muodostamisessa ja apua ilmaisemaan omia mielipiteitään. Tähän auttaa aikuisen aito kiinnostus lapsen näkemyksistä. Kun lapsi huomaa, että aikuinen haluaa kuulla lasta, lapsi usein kertoo mielellään hänelle tärkeistä asioista. Lasten kanssa työskentely vaatii tulkintaa ja kärsivällisyyttä, ja monipuolinen osallistuminen on kaikkien eduksi. Tutkimuksessa olemme antaneet lapsille vaihtoehtoja osallistumiseen. He ovat saaneet omien kykyjensä mukaan kirjoittaa, piirtää, keskustella tai elekielellä näyttää esimerkiksi nyökkäämällä tai pudistelemalla päätään, jos he ovat samaa tai eri mieltä tovereidensa kanssa. Ryhmässä he saavat keskustella ensin luokkatovereidensa kanssa, jolloin he saavat tukea omille ajatuksilleen ja muodostavat yhdessä tärkeitä huomioita heidän koulustaan ja arjestaan. Usein vanhemmat lapset ja nuoret toivovat, että tutkijat kirjoittavat heidän puolestaan, jotta he saavat keskittyä kertomaan suullisesti asioista.

Joskus ryhmässä on voinut olla lapsi, joka haluaa olla mukana, muttei halua aktiivisesti osallistua tutkimukseen. Osallistuminen lähtee mukanaolosta, joten kokemus siitä, että saa olla mukana ja osallistua omalla tavallaan, voi olla tärkeä kokemus lapselle. Lapsi saattaa kokea, että hän on ollut osa jotain merkittävää, mikä nostaa itsetuntoa ja luottamusta aikuisiin.

Monipuolinen osallistuminen tarkoittaa myös, että kielestä ei tehdä kynnystä osallistua. Keskusteluissa koulun kanssa tutkimuksen suunnitteluvaiheessa on nostettu esiin huoli siitä, kuinka hyvin lasten ja nuorten täytyy osata tutkimuksessa käytettyä kieltä, suomea tai ruotsia. Käytännössä olemme huomanneet, että huoli on ollut aiheeton. Aina on löydetty tapoja saada asiat ymmärretyksi – selittämällä asian toisella tavalla, piirtämällä, tai vaikkapa tutkijan alkeellisilla saksantaidoilla. Usein myös ikätoverit auttavat mielellään. He osaavat kertoa toverilleen, mitä tehdään ja kysytään. Tulkkia voidaan toki käyttää, jos kielimuuri nousee liian korkeaksi kynnykseksi, mutta usein päiväkodin tai koulun kielellä keskusteleminen on riittänyt hyvin.

Yleisö ja vaikutukset

Tutkimuksen väliraportin mukaan kunnissa koetaan, että lasten ja nuorten osallisuudessa on vielä paljon kehitettävää. Näkemyksemme mukaan Lundyn teoreettisessa mallissa korostuu palautteen tärkeys, jotta lapsille ei jäisi vaikutelma siitä, että heidän näkemyksiään kerätään muodon vuoksi. Lasten ja nuorten tulee saada palautetta siitä, miten heidän näkemyksensä on otettu vastaan ja perusteluja siitä, miten näkemykset on otettu huomioon. Se, kuinka paljon vaikutusvaltaa tutkimukseen osallistuneet lapset ja nuoret saavat, on kiinni loppuraportin yleisöstä; lukijoista ja päätöksentekijöistä. Kuunnellaan ja kuullaan lasten ja nuorten näkemyksiä, koska lapsilla ja nuorilla on tärkeitä ajatuksia ja mielipiteitä – heitä on syytä kuunnella!

Blogi on Muuttuva väestö -blogisarjan viides osa. 


Kirjoittaja

Veronica Salovaara

Tutkijatohtori

Helsingin yliopisto

Kirjoittaja

Mirjam Kalland

Professori

Helsingin yliopisto

Lähteet

Lundy, L. (2007). “Voice” is not enough: conceptualising Article 12 of the United Nations Convention on the Rights of the Child”, British Educational Research Journal, 33:6, 927-942

Uutiset

Selaa tuoreimpia artikkeleita tai katso kaikki artikkelit
Katso kaikki artikkelit
Ruutupaitainen isä ja sinipaitainen lapsi istuvat keittiön pöydän ääressä. Lapsi piirtää.
Uutiset
|
26.11.2025
Uudella toimintamallilla tuetaan vakavan sairauden kohdanneita perheitä
Itla on toteuttanut yhteistyössä hyvinvointialueiden ja potilasjärjestöjen kanssa Vakava sairaus perheessä -toimintamallin, jolla tuetaan vakavan fyysisen tai psyykkisen sairauden kohdanneita perheitä niiden kokonaisvaltaisen elämäntilanteen mukaan ja eri palveluiden yhteistyönä. Toimintamalli on kuntien ja hyvinvointialueiden käytettävissä sähköisessä perhekeskuksessa ja Innokylässä.
Yhteisövaikuttavuus
Toimintamalli
Kasvun tuki
Tapahtumat
The First 1000 Days in the Nordics: Identifying Gaps and Needs to Strengthen Psychosocial Wellbeing
Join us in building a more impactful and equitable start to life in the Nordics! In this webinar we will discuss key findings from the Improving Child Health Project.
27.1.2026
14:00-15:30 (UTC+3)
Teams
1000 ensimmäistä päivää
Kasvun tuki
Uutiset
|
20.11.2025
Uusi käsikirja: Toimiva kouluarki on tärkein mielenterveyden tuki lapsille
Kouluyhteisöillä on ratkaiseva rooli lasten ja nuorten mielenterveyden tukemisessa. Hyvinvoiva mieli on oppimisen perusta. Kouluissa on keinoja mielenterveyden tukemiseen, mutta niitä ei välttämättä tunnisteta kokonaisvaltaisesti. Itlan uusi käsikirja kokoaa yhteen tietoa ja käytäntöjä mielenterveyden haasteiden ennaltaehkäisyyn kouluissa.
Koulu
Mielenterveys
Kasvun tuki -aikakauslehtiä pöydällä, yksi avoinna henkilön käsissä.
Uutiset
|
19.11.2025
Kasvun tuki -aikakauslehti: Vaikuttaviksi todettujen menetelmien suunnitelmallinen käyttöönotto auttaa kehittämään palveluja 
Kasvun tuki -aikakauslehden uusin numero on teemanumero, jonka aiheena on menetelmien ja toimintamallien suunnitelmallinen käyttöönotto eli implementointi. Artikkeleissa tarkastellaan muun muassa psykososiaalisen menetelmän toimintaa, uuden menetelmän kehittämistä ja implementoinnin tulosten mittaamista.
Implementointi
Kasvun tuki -aikakauslehti
Menetelmäarviointi
Uutiset
|
12.11.2025
Itla Xamkin kumppaniksi Monialainen lapsuuden ja nuoruuden vahvistaminen -koulutukseen
Koulutuksen lähtökohtina ovat kokonaisvaltaisuus, lapsilähtöisyys ja yhteistoiminnallinen ammatillisuus. Monialainen lapsuuden ja nuoruuden vahvistaminen -koulutus on myös kehittämismahdollisuus sekä opiskelijalle että työnantajalle.
Johtamiskoulutus
Koulutus
Nuoria ulkona kaupunkiympäristössä syksyllä
Artikkelit
|
05.11.2025
Koulu ja harrastustoiminta segregaation vastaisina voimina
Vantaan kaupunki puuttuu huono-osaisuuden kasautumiseen lasten ja nuorten ohjatulla harrastustoiminnalla ja sektorirajat ylittävällä yhteistyöllä.
Harrastukset
Koulu
Johtamiskoulutus