Uutiset>Uutiset
08.02.2024

Lasten kuulemisen käsikirja antaa keinoja lisätä lasten osallisuutta päätöksenteossa

Lasten kuulemisen käsikirja kertoo, miten lasten näkökulma voidaan huomioida päätöksenteossa. Käsikirja on laadittu osana Muuttuva väestö -tutkimushanketta.

Itlan Opaste-julkaisusarjassa julkaistu Lasten kuulemisen käsikirja antaa konkreettisia työkaluja ja välineitä lapsilähtöiseen lasten kuulemiseen. Veronica Salovaaran, Pauliina Hongiston, Mirjam Kallandin ja Julia Puumalaisen laatima käsikirja on tarkoitettu tukemaan kuntien viranhaltijoita sekä muita tahoja lasten kuulemisen toteuttamisessa.

Lasten oikeus vaikuttaa itseään koskeviin asioihin on turvattu niin Suomen perustuslaissa kuin YK:n lapsen oikeuksien sopimuksessa. Jotta lasten oikeudet toteutuvat, on päätöksenteossa selvitettävä lasten ja lapsiperheiden etuja ja tarpeita.

Lasten kuuleminen lapsivaikutusten arvioinnin osana

Lasten kuuleminen on osa lapsivaikutusten arviointia. Lapsivaikutusten arvioinnilla pyritään tuottamaan tietoa siitä, miten jokin päätös tai toiminta vaikuttaa lapsiin. Lapsivaikutusten arvioinnissa on tärkeää ottaa huomioon myös lasten näkökulma, ja tämä on mahdollista lasten kuulemisen avulla.

Lasten kuulemisen käsikirjan lähtökohdiksi mainitaan lapsilähtöisyys ja paikkaperustaisuus. Lapsilähtöisessä näkökulmassa pyritään ymmärtämään lasten omat lähtökohdat ja tuodaan esiin heidän näkemyksensä mahdollisimman tarkasti. Paikkaperustaisella kuulemisella puolestaan tarkoitetaan sitä, että kuunnellaan juuri niitä lapsia, joita arvioitavana oleva muutos tai toiminta koskee.


”On tärkeää, että lapset otetaan mukaan heti suunnitteluprosessin alkuvaiheessa, ja että kuultavana olevat lapset edustavat kattavasti niitä lapsia, jota suunnitteilla oleva toiminta tai muutos koskee”, Veronica Salovaara kertoo.


Käsikirjasta apua kuulemisen suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin

Käsikirjassa sanalla lapsi viitataan kaikkiin alle 18-vuotiaisiin, ja käsikirja sopiikin niin pienten lasten kuin nuortenkin kuulemisen tueksi. Käsikirjan avulla voi suunnitella ja toteuttaa lasten kuulemisen sekä arvioida toteutetun kuulemisen laatua.

Käsikirja on laadittu osana vuosina 2021–2023 käynnissä ollutta tutkimushanketta Muuttuva väestö – Väestönkehityksen vaikutukset varhaiskasvatukseen ja esi- ja perusopetukseen. Itlan, Helsingin yliopiston ja MDI:n toteuttama hanke tuotti tietoa siitä, miten väestönmuutokset vaikuttavat varhaiskasvatuksen ja esi- ja perusopetuksen järjestämiseen sekä palveluiden saatavuuteen ja saavutettavuuteen.

Kirjoittajien toiveena on, että kuulemisen koulutukset vakiintuisivat pian osaksi kuntien ja muiden toimijoiden käytänteitä, jotta lasten kuulemista voitaisiin toteuttaa yhdenmukaisesti kaikkialla.


”Muuttuva väestö -tutkimuksen tulokset osoittavat, että lasten näkemyksiä pidetään tärkeinä ja kunnissa halutaan tehdä lasten edun mukaisia päätöksiä. Lasten näkemysten selvittäminen vaatii osaamista, resursseja sekä selkeitä toimintamalleja, joiden avulla kuulemiset voitaisiin vakiinnuttaa osaksi kuntien käytäntöjä”, Pauliina Hongisto kertoo.


Mirjam Kallandin mukaan on tärkeää, että kouluissa ja päiväkodeissa luodaan rakenteita, jotka vahvistavat lasten ja nuorten osallisuutta ja kuulemista arjessa:


”Kuuleminen on myös arkista lasten ja nuorten tavoittamista ja asettumista yhteiseen pohdintaan. Jo se, että käytettäisiin päivittäin kymmenen minuuttia siihen, että pohdittaisiin yhdessä, miten tänään sujui ja mitä voisi huomenna tehdä paremmin, voisi lisätä yhteistä ymmärrystä ja yhteisön hyvinvointia.”


Käsikirja on julkaistu sekä suomen että ruotsin kielellä.

Lisätietoja

Lasten kuulemisen käsikirjasta

Uutiset

Selaa tuoreimpia artikkeleita tai katso kaikki artikkelit
Katso kaikki artikkelit
Blogi
|
26.06.2024
Asiantuntijoiden erilaisuus tuo vahvuutta työyhteisöön
”Ai sori, oletin…” Näin alkaa moni vastaus, kun on tehty yleistyksiä toisesta ensivaikutelman perusteella esimerkiksi työpaikalla. Välillä olettamukset osuvat toki oikeaankin. Usein ulkokuoren taakse kuitenkin kätkeytyy, tai kätketään, paljon.
Nuori mies istumassa kalliolla kesäisessä ympäristössä.
Blogi
|
10.09.2024
Nuoret tarvitsevat keinoja ja aikuisten apua yksinäisyyden vähentämiseksi
Nuorena koettu yksinäisyys on monella tavalla haitallista. Nuoret eivät tiedä, mistä apua saisi, ja kynnys aikuisten puoleen kääntymiseen on korkea. Nuoret kuitenkin haluavat aikuisten apua yksinäisyyden torjuntaan ja toivovat, että huomiota kiinnitettäisiin myös turvallisten yhteisöjen luomiseen.
YOUNG-ohjelma
Tapahtuma
|
05.09.2024
 Rekisteritutkijoiden aamukahviwebinaari 
YOUNG-ohjelma aloittaa rekisteritutkijoille suunnatut aamukahviwebinaarit. Teemana on rekisteriaineistojen yhdistäminen etäkäyttöympäristössä.
4.10.2024
8.30-9.30
Teams
YOUNG-ohjelma
Tapahtuma
|
19.08.2024
Köyhyyden kierre: Ylisukupolvinen köyhyys Suomessa ja Euroopassa
Ylisukupolvinen köyhyys on monitahoinen ongelma. Niin Suomessa kuin maailmalla on näyttöä köyhyyden siirtymisestä sukupolvelta toiselle, mutta ongelmaa ei ole vielä pystytty ratkaisemaan. 22. lokakuuta tarkastelemme sekä Euroopan että Suomen tasolla niitä mekanismeja, jotka tutkimuksen mukaan selittävät ylisukupolvista köyhyyttä. Tule Kulttuurikasarmille löytämään ratkaisuja yhdessä!
22.10.2024
12.00-15.30
Kulttuurikasarmi, Narinkka 2, Helsinki tai etänä
Lapsiperheköyhyys
Samalta viivalta
Tapahtuma
|
07.08.2024
Miten psykososiaalisia menetelmiä voidaan muokata? Adaptointi tutuksi
Lasten ja nuorten psykososiaaliset menetelmät on tuotu Suomeen pääsääntöisesti ulkomailta. Suunnitelmallinen muokkaus on yleensä tarpeen, jotta menetelmät soveltuvat eri kohderyhmille tai uuteen toimintaympäristöön. Tervetuloa oppimaan uutta menetelmien adaptoinnista eli suunnitelmallisesta muokkaamisesta! 
Ma 28.10.
Klo 12:00-15:00
Siltasaarenkatu 8–10, Helsinki tai etänä (Teams)
Kasvun tuki
Pitkähiuksiset koululaiset kävelevät rinnakkain selin käytävällä.
Uutiset
|
07.08.2024
Perheenjäsenen sairastuessa vakavasti kaivataan räätälöityä tukea   
Sairauden tyypistä tai muusta elämäntilanteesta riippumatta kaikki perheet kaipaavat mm. tietoa, keskustelua, vertaistukea ja tilaa tunteiden käsittelylle, mutta tuen painotukset tulee räätälöidä kunkin perheen erityisten tarpeiden mukaan. Tämä ilmenee vakavasti sairastuneen psykososiaalista tukea koskevasta katsauksestamme.
Kasvun tuki
Yhteisövaikuttavuus
Blogi
|
Pihla Markkanen
|
06.08.2024
Nuorten ahdistuneisuusoireilu vaatii myös kouluyhteisöltä aktiivista panosta
Nuorten ahdistuneisuusoireilu on merkittävä haaste oppimiselle, koulunkäynnille ja hyvinvoinnille. Kouluyhteisöllä on laajasti tunnistettu, tärkeä rooli nuorten mielenterveyden tukemisessa, mistä myös ahdistunut nuori voi hyötyä.
Kasvun tuki