Uutiset>Uutiset
28.01.2025

Uusi opas edistää psykososiaalisten menetelmien vaikuttavuuden arviointia    

Lasten ja nuorten mielenterveyttä tulee tukea parhaaseen mahdolliseen näyttöön pohjautuvilla psykososiaalisilla menetelmillä. Itla on julkaissut oppaan, jonka tavoitteena on tehdä lasten, nuorten ja perheiden menetelmien vaikuttavuuden arviointiprosessi läpinäkyväksi ja tukea resurssien kohdentumista mielenterveyttä parhaiten tukeviin interventioihin.

Lasten ja nuorten mielenterveyttä voidaan tukea ennaltaehkäisevästi heidän kaikissa kasvuympäristöissään – kotona, päiväkodissa, koulussa ja vapaa-ajalla. On olemassa tutkitusti vaikuttavia psykososiaalisia menetelmiä, joilla voidaan muun muassa edistää sosiaalisia taitoja, ehkäistä kiusaamista ja tukea vanhemmuutta. Niiden käyttäminen on erityisen tärkeää yleisimpien häiriöiden, kuten masennuksen, ahdistuneisuuden ja käytöshäiriöiden ehkäisyssä, ja siksi hyvinvointialueilla käytettävien menetelmien valinnan tulisi perustua tutkimuksessa todettuun vaikuttavuuteen.

Tällä hetkellä lapset ja nuoret sekä heidän vanhempansa saavat tukea mielenterveyteen sattumanvaraisesti ja liian myöhään, kun ongelmat ovat pahentuneet. Tuki on vaikuttavuudeltaan puutteellista ja vaihtelee alueellisesti. Erityisesti perustasolle tarvitaan helposti saatavilla olevia varhaisen vaiheen vaikuttavia menetelmiä. 

”Kaikilla lapsilla, nuorilla ja heidän vanhemmillaan on oikeus saada hyvissä ajoin parasta mahdollista tukea mielenterveyteen, yhdenvertaisesti. Vaikuttavien menetelmien käytöstä on hyötyä palvelujärjestelmälle ja koko yhteiskunnalle: kun asiakkaat saavat tutkitusti tehokasta apua varhain, heidän tarvitsee hakeutua palveluihin uudelleen harvemmin”, korostavat kehitysjohtaja Marjo Kurki, tiedeasiantuntija Marko Merikukka ja erityisasiantuntija Heidi Backman Itlasta.   

”Kansallinen menetelmien vaikuttavuuden arviointi tarjoaa alueellisen päätöksenteon tueksi luotettavaa tietoa menetelmän tehokkuudesta: se kokoaa kansainvälisen tutkimusnäytön sekä kertoo missä kohderyhmässä ja käyttöympäristössä vaikuttavuus on saatu. Itlan arviointi kohdistuu Suomessa jo käytössä oleviin menetelmiin, joten se antaa tietoa myös implementoinnista eli menetelmien käyttöönotosta ja juurruttamisesta. Vaikuttavien interventioiden käyttö säästää aikaa ja rahaa niin hyvinvointialueilla kuin kunnissakin.”   

Itlan uuden oppaan tavoitteena on tehdä psykososiaalisten menetelmien vaikuttavuuden arvioinnista mahdollisimman järjestelmällistä ja läpinäkyvää. Myös arviointien vertailu helpottuu, kun ne on toteutettu saman rakenteen mukaisesti. Opas on tarkoitettu ensisijaisesti menetelmien arvioitsijoille ja niitä ylläpitäville organisaatioille, mutta myös hyvinvointialueiden ja yliopistosairaaloiden sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille ja päättäjille sekä sivistysalan ja järjestöjen asiantuntijoille. 



Itlan arviointijärjestelmä mahdollistaa tiiviin pohjoismaisen yhteistyön  

Psykososiaalisen menetelmän luotettava ja systemaattinen arviointi edellyttää arviointijärjestelmää. Itlan kehittämän mallin esikuvana on norjalaisen Ungsinnin järjestelmä. Tämä mahdollistaa muun muassa lapsia ja nuoria koskettavien yhteisten ilmiöiden tunnistamisen, samankaltaisten haasteiden ratkaisemisen yhdessä sekä menetelmien vaikuttavuuden ja palvelujärjestelmien vertailun Suomen ja Norjan välillä.  

Itla on tähän mennessä julkaissut yhteensä 34 lasten, nuorten ja perheiden psykososiaalisten menetelmien arviota ja kouluttanut 53 arvioitsijaa, jotka arvioivat menetelmät ja kirjoittavat niistä systemaattisen katsauksen oppaan sekä Kasvun tuen arvioinnin asiantuntijoiden ohjeiden tuella. Jatkossa arvioita on tarkoitus julkaista enemmän ja nopeammin.  

Menetelmäarviot julkaistaan vertaisarvioituina systemaattisina kirjallisuuskatsauksina Kasvun tuki -menetelmäpankissa ja Kasvun tuki -aikakauslehdessä. Työtä tukee ja ohjaa eri tieteenalojen asiantuntijoista koostuva toimituskunta, joka varmistaa katsausten laadun ja hyväksyy niiden julkaisun.  Asiantuntijoilla on laaja-alainen kokemus näyttöön perustuvista menetelmistä ja palveluista sekä lapsipolitiikan kentästä Suomessa. 

Tutustu arviointioppaaseen täällä.

Osallistu maksuttomaan webinaariimme ke 26.3.2025 klo 8.30-9.30, ja kuule lisää siitä, miksi menetelmien vaikuttavuustieto on tärkeää. Pääpuhujana ylilääkäri, nuorisopsykiatrian professori Riittakerttu Kaltiala. Tutustu ohjelmaan ja ilmoittaudu mukaan täällä.

Lisätietoja

Marko Merikukka

Tiedeasiantuntija

Tutkimusetiikan tukihenkilö

Science Specialist

Research Integrity Adviser

Kasvun tuki

marko.merikukka@itla.fi

040 647 5565
Heidi Backman.
Heidi Backman

Erityisasiantuntija

Senior Specialist

Kasvun tuki

heidi.backman@itla.fi

050 330 4644
Marjo Kurki

Kehitysjohtaja

Director of Development

YOUNG -ohjelma

Kasvun tuki

marjo.kurki@itla.fi

044 271 0797

Uutiset

Selaa tuoreimpia artikkeleita tai katso kaikki artikkelit
Katso kaikki artikkelit
Tapahtumat
The First 1000 Days in the Nordics: Identifying Gaps and Needs to Strengthen Psychosocial Wellbeing
Join us in building a more impactful and equitable start to life in the Nordics! In this webinar we will discuss key findings from the Improving Child Health Project.
27.1.2026
14:00-15:30 (UTC+3)
Teams
1000 ensimmäistä päivää
Kasvun tuki
Uutiset
|
20.11.2025
Uusi käsikirja: Toimiva kouluarki on tärkein mielenterveyden tuki lapsille
Kouluyhteisöillä on ratkaiseva rooli lasten ja nuorten mielenterveyden tukemisessa. Hyvinvoiva mieli on oppimisen perusta. Kouluissa on keinoja mielenterveyden tukemiseen, mutta niitä ei välttämättä tunnisteta kokonaisvaltaisesti. Itlan uusi käsikirja kokoaa yhteen tietoa ja käytäntöjä mielenterveyden haasteiden ennaltaehkäisyyn kouluissa.
Koulu
Mielenterveys
Kasvun tuki -aikakauslehtiä pöydällä, yksi avoinna henkilön käsissä.
Uutiset
|
19.11.2025
Kasvun tuki -aikakauslehti: Vaikuttaviksi todettujen menetelmien suunnitelmallinen käyttöönotto auttaa kehittämään palveluja 
Kasvun tuki -aikakauslehden uusin numero on teemanumero, jonka aiheena on menetelmien ja toimintamallien suunnitelmallinen käyttöönotto eli implementointi. Artikkeleissa tarkastellaan muun muassa psykososiaalisen menetelmän toimintaa, uuden menetelmän kehittämistä ja implementoinnin tulosten mittaamista.
Implementointi
Kasvun tuki -aikakauslehti
Menetelmäarviointi
Uutiset
|
12.11.2025
Itla Xamkin kumppaniksi Monialainen lapsuuden ja nuoruuden vahvistaminen -koulutukseen
Koulutuksen lähtökohtina ovat kokonaisvaltaisuus, lapsilähtöisyys ja yhteistoiminnallinen ammatillisuus. Monialainen lapsuuden ja nuoruuden vahvistaminen -koulutus on myös kehittämismahdollisuus sekä opiskelijalle että työnantajalle.
Johtamiskoulutus
Koulutus
Nuoria ulkona kaupunkiympäristössä syksyllä
Artikkelit
|
05.11.2025
Koulu ja harrastustoiminta segregaation vastaisina voimina
Vantaan kaupunki puuttuu huono-osaisuuden kasautumiseen lasten ja nuorten ohjatulla harrastustoiminnalla ja sektorirajat ylittävällä yhteistyöllä.
Harrastukset
Koulu
Johtamiskoulutus
Ihmisiä istuu piirissä.
Uutiset
|
30.10.2025
Lapsiperhepalveluiden uudistaminen edellyttää monialaista johtamista – Itla käynnistää koulutuksen yhteisövaikuttavuustyön johtajille
Millaista johtamista tarvitaan siihen, että eri sektoreiden toimijat saadaan työskentelemään yhdessä lapsi- ja tarvelähtöisesti? Itla on aloittanut puolen vuoden systeemisen muutosjohtamisen koulutuksen yhteisövaikuttavuustyön johtajille.
Yhteisövaikuttavuus
Johtamiskoulutus