Uutiset>Blogit
05.05.2025

Rannikon mallissa perheiden palveluohjaus auttaa sekä asiakkaita että ammattilaisia

Lapsiperheiden uusi palveluohjaus “Rannikon malli” on saanut runsaasti kiitosta Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella Pohteessa, jossa sekä perheet että heitä tukevat ammattilaiset saavat tukea pulmiinsa yhdestä paikasta.

Yhden yhteydenoton periaate on yksi Pohjois-Pohjanmaan keskeisistä strategisista tavoitteista. Siksi Pohteessa käynnistettiin lapsiperheiden palveluohjaus, jonka kautta niin perheet kuin ammattilaisetkin tavoittavat kaikki lapsiperhepalvelut yhdestä paikasta. Malli on saanut nimensä Rannikon alueelta, jossa palveluohjaus aloitettiin puolitoista vuotta sitten.  Tänä vuonna sen on tarkoitus laajentua koko Pohteen alueelle.

Yhteydenottoihin vastaa palveluohjaaja, jonka työnkuvaan kuuluu ratkaisujen pohtiminen ammattilaisten ja perheiden kanssa sekä eri toimijoiden yhdistäminen.

Johdon sitoutuminen avainasemassa

Oleellista uuden mallin kehittämisessä on ollut johdon ja etenkin lähijohdon sitoutuminen. Työssä on mukana esihenkilöitä laajasti eri palveluista, kuten alkuarvioinnista, lasten- ja nuorten mielenterveyspalveluista, lapsiperhepalveluista ja opiskeluhuollosta.

”Mallin juurtumisen kannalta tärkeimpiä asioita ovat yhteinen suunta ja halu kehittää työtä”, korostavat projektisuunnittelija Sari Jussinniemi ja perhekeskusvastaava Heidi Laitila Pohteesta.

Palveluohjauksen taustalla oli huomio siitä, että alueella on tehty paljon päällekkäistä työtä. Se vei ammattilaisten resursseja ja hankaloitti palvelujen saamista.


“On tärkeää, että kaikilla ohjaajilla on käytettävissään samat tiedot. Myös asenteella on todella paljon merkitystä: kun lähdetään luomaan uutta, kaikki ei aina onnistu heti.”


”Kun päällekkäistä työtä on karsittu, ammattilaiset pystyvät palvelemaan asiakkaita paremmin. Palveluohjaus onkin saanut niin perheiltä kuin ammattilaisiltakin positiivista palautetta: nykyään riittää, kun on yhteydessä yhteen paikkaan. Yhteydenottoihin vastataan välittömästi, ja asia lähtee eteenpäin”, Sari Jussinniemi kertoo.

Hoitojonot ovat lyhentyneet

Ennen palveluohjausta esimerkiksi psykiatrisille sairaanhoitajille tuli asiakkaita monelta eri taholta, ja tilannetta oli vaikea hallita. Palveluohjauksen avulla asiakkaat pääsevät hoidon tarpeen arviointiin aiempaa nopeammin, eivätkä ongelmat ehdi eskaloitua.

”Kun kaikki yhteydenotot tulevat samaan paikkaan, tiedämme, milloin jonoja alkaa muodostua ja mistä se johtuu. Hoitojonoja on jo purettu”, Heidi Laitila kuvailee.

Sari Jussinniemi on havainnut palveluohjauksen kehittävän myös systeemistä työotetta ja toisten työn tuntemusta, kun perhe asetetaan keskiöön ja erilaiset ammattilaiset kohtaavat sen yhdessä.


“Parhaita onnistumisia ovat tilanteet, joissa hätääntynyt vanhempi rauhoittuu: kun saamme yhdessä mietittyä, mikä auttaisi ja asia lähtee etenemään.”


”Meillä on upeita ammattilaisia, mutta olemme tottuneet työskentelemään itsenäisesti asiakkaiden kanssa. Tarvitaan rohkeutta toimia yhdessä”, Jussinniemi toteaa.

Palveluohjaaja on yhdistävä tekijä perheen ja muiden ammattilaisten välillä

Rannikon mallissa asiakkaita ja ammattilaisia neuvotaan, ohjataan ja tuetaan monikanavaisesti: yhteyttä voi ottaa puhelimitse ja sähköpostitse sekä perheille tarkoitetun sähköisen Pyydä apua -painikkeen kautta.  Palveluohjauksen kautta järjestetään myös verkostoja perheiden ympärille.

Palveluohjaaja Johanna Arffman on linkki ammattilaisten ja perheiden välillä. Hän tukee, jakaa tietoutta ja yhdistää eri toimijoita tavoitteenaan auttaa niin ammattilaisia kuin perheitäkin.

Parhaalta tuntuu kuitenkin se, että pystyy rauhoittamaan hätääntynyttä vanhempaa.

”Kun saamme yhdessä mietittyä mikä auttaisi, ja asia lähtee etenemään. Silloin asiakkaalle tulee tunne, että hänen asiallaan on merkitystä ja hänestä välitetään.”

Tavoitteena tasalaatuisuus

Sekä perheet että ammattilaiset ovat olleet erittäin tyytyväisiä uuteen malliin, mutta palveluohjauksen tasalaatuisuudessa on vielä kehitettävää.

“On tärkeää, että kaikilla ohjaajilla on käytettävissään samat tiedot. Myös asenteella on todella paljon merkitystä: kun lähdetään luomaan uutta, kaikki ei aina onnistu heti. Meillä kaikki palveluohjaajat haluavat kehittää toimintaa yhä paremmaksi, ja uskon että vähitellen työn merkitys alkaa näkyä myös taloudellisesti”, Sari Jussinniemi kertoo.

Tilaa yhteisövaikuttavuustyön uutiskirje täältä, niin saat ajankohtaisia juttuja ja uutisia suoraan sähköpostiisi!


Lisätietoja

Mari Hirvonen

Erityisasiantuntija

Senior Specialist

Yhteisövaikuttavuus

mari.hirvonen@itla.fi

044 363 7276
Oona Palosaari

Erityisasiantuntija

Senior Specialist

Yhteisövaikuttavuus

oona.palosaari@itla.fi

040 586 0560
Mika Niemelä

Mika Niemelä toimii Oulun yliopistossa tutkijana.

Eija Viitala

Erityisasiantuntija

Senior Specialist

Yhteisövaikuttavuus

eija.viitala@itla.fi

040 182 2401

Uutiset

Selaa tuoreimpia artikkeleita tai katso kaikki artikkelit
Katso kaikki artikkelit
Tapahtumat
Hanaholmen Democracy Day 2025
Dialogues for our Futures: How can we strengthen children’s and young people’s hope for the future through inclusion? We will discuss this and other related topics in our dialogue at Hanaholmen Democracy Day.
02.12.2025
12.30-17.00
Hanaholmen, Espoo
Future
Tulevaisuus
Nuori mies katsoo ilta-auringossa eteenpäin hymyillen, käsi leualla.
Blogit
|
27.11.2025
Monipuolinen seurantatieto edistää menetelmien onnistunutta käyttöönottoa      
Mistä tiedät, että lasten ja nuorten mielenterveyden tueksi tarkoitetun psykososiaalisen menetelmän käyttöönotto etenee suunnitellusti ja että menetelmä todella toimii? Näkyvätkö vaikutukset lasten ja nuorten arjessa? Lue blogimme niin tiedät!
Kasvun tuki
Käyttöönotto
Menetelmä
Seuranta
Ruutupaitainen isä ja sinipaitainen lapsi istuvat keittiön pöydän ääressä. Lapsi piirtää.
Uutiset
|
26.11.2025
Uudella toimintamallilla tuetaan vakavan sairauden kohdanneita perheitä
Itla on toteuttanut yhteistyössä hyvinvointialueiden ja potilasjärjestöjen kanssa Vakava sairaus perheessä -toimintamallin, jolla tuetaan vakavan fyysisen tai psyykkisen sairauden kohdanneita perheitä niiden kokonaisvaltaisen elämäntilanteen mukaan ja eri palveluiden yhteistyönä. Toimintamalli on kuntien ja hyvinvointialueiden käytettävissä sähköisessä perhekeskuksessa ja Innokylässä.
Yhteisövaikuttavuus
Toimintamalli
Kasvun tuki
Tapahtumat
The First 1000 Days in the Nordics: Identifying Gaps and Needs to Strengthen Psychosocial Wellbeing
Join us in building a more impactful and equitable start to life in the Nordics! In this webinar we will discuss key findings from the Improving Child Health Project.
27.1.2026
14:00-15:30 (UTC+3)
Teams
1000 ensimmäistä päivää
Kasvun tuki
Uutiset
|
20.11.2025
Uusi käsikirja: Toimiva kouluarki on tärkein mielenterveyden tuki lapsille
Kouluyhteisöillä on ratkaiseva rooli lasten ja nuorten mielenterveyden tukemisessa. Hyvinvoiva mieli on oppimisen perusta. Kouluissa on keinoja mielenterveyden tukemiseen, mutta niitä ei välttämättä tunnisteta kokonaisvaltaisesti. Itlan uusi käsikirja kokoaa yhteen tietoa ja käytäntöjä mielenterveyden haasteiden ennaltaehkäisyyn kouluissa.
Koulu
Mielenterveys
Kasvun tuki -aikakauslehtiä pöydällä, yksi avoinna henkilön käsissä.
Uutiset
|
19.11.2025
Kasvun tuki -aikakauslehti: Vaikuttaviksi todettujen menetelmien suunnitelmallinen käyttöönotto auttaa kehittämään palveluja 
Kasvun tuki -aikakauslehden uusin numero on teemanumero, jonka aiheena on menetelmien ja toimintamallien suunnitelmallinen käyttöönotto eli implementointi. Artikkeleissa tarkastellaan muun muassa psykososiaalisen menetelmän toimintaa, uuden menetelmän kehittämistä ja implementoinnin tulosten mittaamista.
Implementointi
Kasvun tuki -aikakauslehti
Menetelmäarviointi