Uutiset>Blogi
08.05.2023

Tutkijoiden neljä viestiä lapsiperheköyhyyden vähentämiseksi hallitusneuvottelijoille

Lapsiperheköyhyyttä voidaan vähentää kohdennetun lapsilisän ja ylivelkaantuneiden perheiden kevytkonkurssimenettelyn avulla sekä edistämällä kansanterveyttä. Lapsiperheköyhyyden vähentäminen vaatii pitkäjänteistä työtä.

Suomessa noin joka kymmenes lapsi elää pienituloisessa kotitaloudessa. Lapsiperheköyhyys estää lasten oikeuksien toteutumisen, heikentää heidän mahdollisuuksiansa osallisuuteen ja vaikeuttaa heidän mahdollisuuksiensa toteutumista. Lapsiperheköyhyydellä on havaittu olevan vaikutuksia pitkälle aikuisuuteen asti. 

On tärkeää, että hallitusneuvottelijat tunnistavat lapsiperheköyhyyttä lisäävät ja toisaalta sitä ehkäisevät keinot. Itlan Samalta viivalta -ohjelmassa olemme analysoineet lapsiperheköyhyyttä eri näkökulmista. Nostamme tutkimuksistamme neljä viestiä hallitusneuvottelijoille.  

1. Lapsilisällä voidaan vaikuttaa lapsiperheköyhyyteen 

Valtiovarainministeriön julkaisemassa meno- ja rakennekartoituksessa yhtenä säästökohteena esitettiin lapsilisän sisarus- ja yksinhuoltajakorotuksen poistoa. Sisaruskorotuksen poiston myötä noin 7 000 lasta putoaisi köyhyysrajan alapuolelle. Yksinhuoltajakorotuksen poisto lisäisi köyhien lasten määrää 6 500 lapsella.  

Mikäli molemmat toteutettaisiin, lapsiköyhyys kasvaisi 1,2 prosenttiyksikköä, joka vastaa 13 000 lasta. Korotusten poisto olisi erityisen merkittävää yksinhuoltajakotitalouksien kohdalla, joilla lapsiköyhyys kasvaisi 3,9 prosenttiyksikköä. Analysoimme ehdotuksia tarkemmin blogissa Sisarus- ja yksinhuoltajakorotuksen poistaminen lisäisi köyhyyttä.  


Itlan Lapsilisä 2.0 -mallissa ehdotimme muun muassa lapsilisän ulottamista 17-vuotiaisiin ja pikkulapsiperheille tehtävää korotusta.


Itlan Lapsilisä 2.0 -mallissa ehdotimme muun muassa lapsilisän ulottamista 17-vuotiaisiin ja pikkulapsiperheille tehtävää korotusta. Lapsilisän maksaminen 17-vuotiaille vähentäisi lapsiperheköyhyyttä 0,1 prosenttiyksikköä ja pikkulapsikorotus 0,1 prosenttiyksikköä. Malli on esitelty raportissa Miten uudistaa lapsilisäjärjestelmää? Ehdotuksia lapsilisäjärjestelmän uudistamiseksi

2. Kevytkonkurssi voi olla ratkaisu ylivelkaantuneille lapsiperheille

Suomessa on myös politiikkalohkoja, joihin ei lapsiperheköyhyyden vähentämisessä ole vielä kiinnitetty huomioita. Suomessa on esimerkiksi heikot mahdollisuudet selvitä ylivelkaantuneisuudesta, erityisesti pienituloisissa perheissä. Tämä on huolestuttavaa koska Suomessa on vähintään 110 000 lasta ylivelkaantuneissa perheissä.  

Itlan Samalta viivalta –ohjelmassa teetimme kansainvälisen katsauksen lapsiperheköyhyyden ratkaisuista vertailumaista. Katsaus on luettavissa täällä. Uudessa-Seelannissa on menettely, “No Asset Procedure” (NAP), joka tarjoaa vaihtoehdon konkurssille niille velallisille, joilla on kohtuullinen määrä velkaa mutta ei juurikaan tuloja tai varallisuutta. NAP:n tavoitteena on tarjota näille henkilöille uusi alku vähentämällä konkurssimenettelyyn liittyviä hallinnollisia kustannuksia. Ohjelman on todettu parantavan erityisesti pienituloisten velallisten taloudellista tilannetta ja elämänlaatua.   

Monissa muissa vertailumaissa on vastaavia menettelyjä velkaantuneille, joilla ei ole varallisuutta tai tuloja. Hallitusneuvottelijoiden olisi hyvä pohtia voisiko vastaava kevytkonkurssimenettely parantaa näiden lapsiperheiden tilannetta. 

3. Kansanterveyttä edistävät toimet ehkäisevät lapsiperheköyhyyttä  

Lapsiperheköyhyyden taustalla on usein vanhempien terveysongelmia. Terveyden edistämisellä ja ennaltaehkäisevillä toimilla voidaan vähentää lapsiperheköyhyyttä. Tutkimuksemme mukaan noin kymmenys toimeentulotuelle siirtymisistä johtuu siitä, että toisella tai molemmilla vanhemmilla on diagnosoitu sairaus.  Erityisesti vanhempien mielenterveyteen liittyvät diagnoosit yhdistyvät suurempaan riskiin siirtyä toimeentulotuelle.  

Hallitusneuvotteluissa päätökset, jotka heikentävät kansanterveyttä, kuten alkoholin saatavuuden lisääminen, lisäävät talousongelmia lapsiperheissä. Kansanterveyttä parantavat toimet ehkäisevät toimeentulotuelle siirtymistä.  

4. Lapsiperheköyhyyden vähentäminen vaatii pitkäjänteistä työtä  

Suomi on asettanut tavoitteeksi nostaa 33 000 lasta pois köyhyys- tai syrjäytymisriskistä vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteen saavuttamiseksi hallitusneuvottelijoiden olisi tärkeää pohtia useita yhtäaikaisia politiikkatoimia. Lapsiväestön pienentyessä myös lapsiin kohdistuvien sosiaaliturvaetuuksien osuus valtion budjetista tulee pienenemään. Mikäli kustannukset sidottaisiin nykyiseen tasoon, pystyttäisiin lapsiperheitä tukemaan entistä paremmin.  

Kelan ja Itlan yhteisessä LAPSOSET-tutkimushankkeessa tarkastelemme miten sosiaaliturvaa voisi kehittää, jotta lapsiperheköyhyyttä saataisiin vähennettyä.


Vaikka sosiaaliturvan kehittämisellä ja työllisyyden parantamisella voidaan ratkaista lapsiperheköyhyyttä, on tärkeää tarkastella lapsiperheköyhyyttä kokonaisvaltaisesti ja useilla sektoreilla.


Vaikka sosiaaliturvan kehittämisellä ja työllisyyden parantamisella voidaan ratkaista lapsiperheköyhyyttä, on tärkeää tarkastella lapsiperheköyhyyttä kokonaisvaltaisesti ja useilla sektoreilla. Tärkeitä ovat siis toimet, joilla voidaan parantaa pienituloisten perheiden osallisuutta ja elämänlaatua.  


Kirjoittaja
Lauri Mäkinen

Toimin projektitutkijana Itlan Samalta viivalta -ohjelmassa. Olen työskennellyt Itlassa vuoden 2022 lopulta alkaen.

Taustani on sosiaalipolitiikassa ja valmistuin valtiotieteiden tohtoriksi syyskuussa 2023. Ennen Itlaa työskentelin opetus- ja tutkimustehtävissä Turun yliopiston sosiaalipolitiikka oppiaineessa.

Tutustu asiantuntijaan

Kirjoittaja

Aapo Hiilamo

Uutiset

Selaa tuoreimpia artikkeleita tai katso kaikki artikkelit
Katso kaikki artikkelit
Kohti taivasta kuvattu maisema, jossa lehtipuiden latvoja ruskan värityksessä.
Uutiset
|
15.09.2025
Lapsuuden ihmissuhteissa traumatisoituneille vanhemmille tarkoitettu Vakautta vanhemmuuteen -menetelmä arvioitavana Kasvun tuessa
Kasvun tuki arvioi Vakautta vanhemmuuteen -menetelmän, jonka tarkoituksena on tukea lapsuuden ihmissuhteissa traumatisoituneita vanhempia. Menetelmä arvioidaan nyt ensimmäistä kertaa Kasvun tuessa. Arvio julkaistaan systemaattisena katsauksena Kasvun tuki -aikakauslehdessä ja Kasvun tuen menetelmäpankissa.
Tapahtumat
Aikuinen, kuuletko nuorta?
YOUNG-ohjelman sidosryhmäpäivässä pureudumme yhdessä tutkijoiden ja sidosryhmien kanssa lapsia ja nuoria pohdituttaviin arjen ja hyvinvoinnin pulmiin ja etsimme niihin tutkimukseen perustuvia ratkaisuja.
27.10.2025
12.00-17.00
Siltasaarenkaru 8-10, 00530 Helsinki
YOUNG-ohjelma
Tummakiharainen lapsi leikkii iloisena lattialla puuleluilla.
Blogi
|
08.09.2025
Yhteisövaikuttavuus on tuonut verkostoomme uuden innon perhekeskustyöhön 
Yhteistyörakenteiden kehittäminen on ollut toiminnan keskiössä, kun Kymenlaakso liittyi mukaan yhteisövaikuttavuustyöhön. Se mahdollistaa vuoropuhelun, joka puolestaan on uusien ajatusten edellytys – ja juuri sitä yhteisövaikuttavuustyöltä Kaakkois-Suomessa odotetaan.
Yhteisövaikuttavuus
Tapahtumat
Hyvinvoiva mieli oppii – oppiva mieli voi hyvin -käsikirjan julkaisuwebinaari
Miten oppilaiden mielenterveyttä voi edistää ja tukea koulussa? Itla julkaisee marraskuussa upouuden käsikirjan, joka tarjoaa askeleet oppilaiden mielenterveyden edistämiseen koko kouluyhteisön voimin. Tervetuloa kuulolle!
To 20.11.2025
Klo 14.00-15.00
Webinaari
Kasvun tuki
Nainen ja kaksi lasta istumassa lattialla.
Uutiset
|
03.09.2025
Lapsen ja vanhempien välisen kiintymyssuhteen vahvistamiseen tarkoitettu ABC-vanhemmuusryhmä arvioitavana Kasvun tuessa
Kasvun tuki arvioi ABC-vanhemmuusryhmän, jonka tavoitteena on vahvistaa lapsen ja vanhempien välistä kiintymyssuhdetta. ABC-vanhemmuusryhmä on tärkeää arvioida uudelleen, sillä siitä on tehty viime vuosina tutkimusta Pohjoismaissa. Arvio julkaistaan systemaattisena katsauksena Kasvun tuki -aikakauslehdessä ja Kasvun tuen menetelmäpankissa.
Arviointi
Kasvun tuki
Psykososiaaliset menetelmät
Tapahtumat
Demokratiakorjaamo: Demokratia kriisissä
Demokratiakorjaamo on yhteiskunnallista keskustelua ja työpajoja sisältävä tilaisuus, jossa pohditaan kriittisesti demokratian tilaa nyky-Suomessa ja laajemmin maailmassa.
18.09.2025
13.00-16.00
Siltasaarenkatu 8–10, 00530 Helsinki
YOUNG-ohjelma